lördag, augusti 02, 2008

En hjältinna i min smak




Idag är det 111 dagar tills Hary Potter and the Half Blood Prince har premiär - eller 109 om man har turen att bo i Egypten eller Belgien. Det är ganska länge, men det som väntar på något gott...och så vidare.

Det bästa med filmen kommer förmodligen att vara Hermione Granger, min absoluta favoritkaraktär sedan första boken och filmen. En duktig flicka som alltid gör läxorna, pluggar till provet och vill följa reglerna är samtidigt en cool, kompetent hjältinna som gång på gång leder sina mer vimsiga och självupptagna kompisar på rätt spår, det är upprättelse för generationer av pluggisar världen över. Eller för mig i alla fall. Hade Hermione funnits när jag var elva, hade identifikationen förmodligen varit löjligt stark. Inte för att min nuvarande höga ålder hindrar mig från att ha ett Hermione-standar på arbetsrummet, men...


1 kommentar:

Unknown sa...

Åååh, jag tycker också om Hermione, jaa, hela gänget för tusan!

Vad roligt att jag hittade din blogg bland alla andra.
Hoppas att det är okej att jag läser.
Kram!// Johanna Granlund med barnen Lovisa, Amelia och Julian

Hälsa Markus!