måndag, augusti 11, 2008

Mitt nya liv

Verboten.
Jag har gått och blivit GI-slav. Lite ambivalent (mest ur miljösynpunkt) men lite nyfiken satte jag igång för nio dagar sedan. Jag har inte ätit socker, pasta eller potatis på nio dagar. Jag tror aldrig det hänt sedan jag var spädbarn. Något annat jag inte gjort sedan dess - inte någonsin, faktiskt - är att gå till jobbet med ett kokt ägg i handväskan.

Om det fungerar? Jag tror det. Om jag varit klurig nog att väga mig innan jag började, och om jag dessutom ägde en våg, så skulle jag ju ha det i siffror. Men jag tror att kläderna sitter lite lösare. Men det häftigaste är att jag faktiskt klarat det så länge. Trots några frestande tillfällen som inbegrep Ben and Jerry´s med kakdeg. Och saltlakrits förstås. Men det tittar jag på på bild istället. Om man gör en bildsökning på Google får man upp så mycket att suget släpper efter en stund.

Hur länge detta ska pågå? Tills jag tröttnar eller känner mig nöjd, antar jag. Fast jag har lovat mig själv att om jag blir självupptagen, ledsen eller otrevlig av GI-andet ska jag ta en potatis. Eller om jag helt tappar koncepterna och hänfaller åt någon typ av kolhydratsorienterad gärningslära.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Miriam! Ramlade in här mer eller mindre av en slump och tänkte lämna avtryck till både dig och Markus. Hoppas ni har det riktigt bra i sommarvärmen.

Kram från Markus gamla gymnasievän Pernilla Lindberg

http://meja.medlemmar.ifokus.se/Blogs

Evas blogg sa...

Bra jobbat! Jag har prövat denna metod men blir helt knasig av den (så grinig). Maken bad mig sluta efter en vecka, för husfridens skull.

Miriam W Klefbeck sa...

Eva: *ler* Jag kan inte påstå att jag är mitt soligaste jag på kvällen, när sötsuget slår till med full kraft, men i övrigt går det bra. Maken undrade med viss bävan om jag "aaaldrig ska äta potatis mer" men det ska jag ju. Lite. Ibland.

Evas blogg sa...

Jag tror aldrig jag saknat potatis så mycket som under min GI vecka.