onsdag, augusti 20, 2008

Glupsk på tydlighet

Hapax, (som för övrigt har en mycket behaglig språkbehandling), skriver om olika synonymer till den ofta efterlysta Svenskkyrkliga tydligheten. Han ger några tydliga och välformulerade exempel på vad som kan avses när man efterlyser tydlighet. Jag står under intrycket att Hapax själv tycker att det femte och sista alternativet är det önskvärda. Själv är jag en glupsk person. Jag skulle gärna se lite mer av alltihop:
Entydighet kring det faktiskt omistliga - eller i alla fall kring vilka saker som är det.
Profilering i bemärkelsen ärlighet och konsekvens kring vad Svenska Kyrkan är och inte är, gör och inte gör.
Renlärighet, med respekt för att Gud inte är begränsad till de ordningar han givit oss, och med vishet att skilja på vad som är uttryck och vad som är budskap.
Frimodighet i allt, och särsklt i kärlek.
Fokus förstås. På Jesus och på det han gör, säger, är och vill.

1 kommentar:

hapax sa...

Miriam, du får gärna vara glupsk. Särskilt när du berömmer min språkbehandling. Då smälter jag som smör. Jag kan göra dig sällskap och småäta lite på de fyra första rätterna. Men frossar gör jag på den femte.