onsdag, augusti 13, 2008

Berlocker

Min moster har ett berlockarmband av guld. På det har hon en Centern-Klöver, en sko, ett litet körkort, en studentmössa och några andra saker. När jag var liten tyckte jag att det armbandet var det absolut finaste som fanns. Jag brukade sitta i Margaretas knä och fråga om varje grej. Jag önskade mig ett likadant , men inte förrän när jag blev stor - för man måste ju vara stor för att ta studenten och få en studentberlock, ta körkort och få en körkortsberlock och så.

Dessvärre var berlockarmband inte alls inne när jag började ta körkort och studenten. Tvärtom, de har varit så totalt omoderna att det enda jag sett på flera år är just min mosters. Men så, för något år sedan de kom tillbaka med full kraft. Jag hade tänkt önska mig ett i 30-årspresent, men när jag imorse kikade in i ett skyltfönster, hittade jag detta:


Jag undersökte saken närmare på lunchen. Kedjan är består av ringar i olika storlekar, spännet är en sådan där ring man sticker en pinne igenom och berlockerna är två kors, en blixt och ett hjärta. 199:- på en skoaffären på övervåningen i Telgehuset gjorde tankeprocessen kort, nu ligger det i mitt Lilla-My-skrin efter att ha dinglat på min handled hela eftermiddagen.

3 kommentarer:

Unknown sa...

vilken fin! men är det två kors, är de likadana eller vad?
Jag skulle vilja designa min egen sådan...

Miriam W Klefbeck sa...

Nej, ett kors är rakt och prydligt, det andra är lite snett och böjt, liksom.

Evas blogg sa...

Men så fint! Och billigt. Jag hade ett berlockhalsband som jag fick i 10-årsåldern. Till varje jul- och nyår fick jag en ny berlock, rättare sagt några st. Till slur var det fullt av allehanda små söta saker. Tyvärr vet jag inte vart armbandet tog vägen.