fredag, augusti 08, 2008

Jag funderar på att göra slut...

...med mitt köksbord. Det är inte helt lätt, eftersom vårt förhållande är det närmaste livslångt. Mina föräldrar köpte det på Tullinge Möbler 1979. Jag var närvarande vid tillfället, i min barnvagn, som hade grön manchester på utsidan och gul galom på insidan, och sedan har bordet och jag följts åt. Först stod det i köket i Huddinge, sedan fick det vara spelbord i källaren i Örebro, innan det åter fick vara köksbord i Stora Mellösa. Därefter fick det vänta ett tag, innan alla mina karlar (pappa, make, lillebror) på något osannolikt sätt baxade upp det tre trappor till vår studentlägenhet och fick in det i köket, som var allt annat än stort. Nu står det i mitt blåa kök i Mölnbo, mödosamt buret uppför den rangliga yttertrappen vi hade förut. Så här ser det ut:


En gång i tiden var det ett mycket stiligt bord. Det är tungt och rustikt, med stolar som är så tunga att man skulle kunna döda en häst om man råkade tappa en stol i huvudet på den. Men skivan är lös och vippar fram och tillbaka hela tiden. Och skivan är repig och fläckig. Det är alldeles för brett för köket, särskilt som stolarna är så stora att man inte kan utnyttja bordsytan fullt ut. Det är dessutom väldigt svårt att städa omkring. Idag hittade jag en förtorkad lime under det - och vi har inte ens barn.

Så jag funderar på att helt enkelt ersätta mitt livs köksbord. Sälja det till någon händig person som gillar blytunga träbord, eller varför inte elda upp det. Ved kan man aldrig få nog av när man har direktverkande el. Istället skulle jag vilja ha ett smalare, lättare bord, gärna vitt, med smala stolar som inte ens skulle kunna döda ett marsvin. Vad tror ni om det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Go for it! Klart ni ska köpa nytt eller snyggt begagnat men nytt för er. Och nej tack, jag vill inte ha det. Jag har redan ngt liknande från sjuttiotalet som jag lägger skräp på i källaren ;)

Anonym sa...

Det låter som en utmärkt idé! Slår vad om att ni får fin och långvarig värme av den veden. :-)

Anonym sa...

Fundera inte mera!!! Klipp av navelsträngen bara!! Det finns så många snygga möbler därute som bara väntar på att komma hem till dig!! :o)