onsdag, augusti 06, 2008

Otäckt bra


Jag är svag för deckare i allmänhet, och extra svag för deckare i kyrkliga miljöer, såvida de är någorlunda trovärdiga och inte är alltför fördomssfulla och/eller späckade med faktafel. Sålunda är Death in Holy Orders av PD James en oslagbar favorit, medan jag räknar Det blod som spillts som ett rejält magplask av annars så begåvade Åsa Larsson. Fast det kanske beror på att jag inte är lika hjälplöst insyltad och nyanskänslig när det gäller Church of England.


Hur som helst. Jag såg just första avsnittet av Fallen Angel på TV4, som bygger på en romantrilogi av Andrew Taylor. Huvudpersonen är prästdotter, men där är det slut med identifikationen - hon är även psykopat och barnamördare. Hon spelas av duktiga Emilia Fox, som lyckas med konsten att vara sjukligt ond, sårbar och genomskinligt vacker på samma gång. Jag tänker definitivt se de andra avsnitten, som ska utspela sig bakåt i tiden. Och kanske låna böckerna också. Varför nöja sig?

Inga kommentarer: