torsdag, april 17, 2008

Yttersta domen då alltså:

Här kommer slutligen den utlovade redogörelsen för varför jag tror på den dubbla utgången. Jag vill poängtera att jag inte tror att vår salighet avgörs av hur snälla och goda vi har varit, utan av huruvida vi låter Jesus räkna över oss på sitt konto, alltså tror att han är Guds son som kan och har räddat oss genom att lida och dö. En sådan tro kan få olika uttryck, vara känd eller okänd för andra människor, den kan komma tidigt eller sent. Jag tror också att det är som det stod i gamla handbokens dopordning - Gud vill att alla människor ska bli frälsta. Men jag tror alltså att det finns en himmel och ett helvete och en risk att gå evigt förlorad och det tror jag på följande grunder:
För det första: För att Jesus säger att det är så.
Flera gånger, utförligt, i flera sammanhang talar Jesus om sin återkomst, uppståndelsen och domen. Några av de mest utförliga (fåren och getterna, dessa mina minsta mm) beskrivningarna av hur det fungerar och hur det går till finns i Matteusevangeliet, men även Johannes 5 kapitel talar ingående om det.
För det andra: För Jesus tvingar sig inte på någon.
Mig veterligen finns det inte någon ställe i evangelierna där Jesus tvingar någon att följa honom, eller ens ta emot hans hjälp. "Vill du blir frisk" frågar han den spetälske, och när den rike unge mannen bedrövad lämnar honom så springer han inte efter. Jesus vill ha en ömsesidig relation, han vill ha en tro som är uppriktig och en kärlek som är sann. Den som kommer till honom har han lovat att inte visa bort, men den som frivilligt håller sig undan tänker han inte våldföra sig på.
För det tredje: För att jag tror att varje människa förtjänar en rättvis och kärleksfull prövning.
Under hela våra liv utsätts vi för orättvisa domar, alldeles oavsett om vi verkligen står inför rätta eller bara blir oskyldigt anklagade på skolgården eller utdömda som det ena eller det andra rent socialt. Men inför Jesus får vi alla dömas av någon som har det som varje dömande människa saknar, nämligen sanning, kärlek och rättfärdighet och alldeles oavsett domslutet känns det på något vis logiskt att detta är en del av den allmänna återställelsen.
Men de som tillhör andra religioner då, kanske någon undrar. Och de som aldrig hört talas om Jesus, hur blir det med dem? Jag vet inte. Men jag vet att Gud är god och jag tror att Han inte är begränsad till det Han låtit oss veta här och nu.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Klart och koncist utryckt. Jag är inne på samma tankar.

Miriam W Klefbeck sa...

Tack själv! Bara för klarhets skull; är du Emil i Småland eller Emil i Sthlm?

Anonym sa...

Tack, det var väldigt intressant läsning. Ibland kan man lära sig en del av att läsa bloggar, eller i alla fall få argument för saker och ting:)

Maria sa...

Japp, håller med. Och det där andra stället, helvetet, tror jag inte är en plats full med läskiga eldar och små röda typer med eldgafflar, utan snarare en rätt trist, grå och kärlekslös existens. Utan Gud, helt enkelt.

Marta Axner sa...

Tack för intressant läsning. Jag delar inte din syn men uppskattar din klara argumentation. Som vanligt, alltså, jag uppskattar alltid att läsa dina texter även när jag inte håller med.

Madicken sa...

Tack, och jag kan instämma i Martas kommentar, bra argumentation, fast jag tror inte på den dubbla utgången..

Anonym sa...

Tack! Det är intressant att läsa dina tankar och jag håller med i det Marta skriver.

Anonym sa...

Den andre, det är jag som bor i Kongl. Hufvudstaden.

Martin Kjellgren sa...

Ni som inte håller med Miriam, men uppskattar hennes argumentation - hur tänker ni då? På vilka punkter har hon fel?

Om jag får vara lite elak kan jag inte se annat än att all motargumentation hamnar i en eskatologisk variant av det socialdemokratiska partiprogrammet: Alla ska med - vare sig de vill eller inte.

Förresten Miriam - tack för i dag! Björnarna var hemskt söta...

Anonym sa...

fds升降机 同声翻译 同声传译 同声翻译设备 文件柜 会议设备租赁 同声传译设备租赁 表决器租赁 更衣柜 钢管 无缝钢管 服务器数据恢复 论文发表

升降平台 登车桥 升降机 升降机 铝合金升降机 液压升降机 液压机械 升降平台 升降台 高空作业平台 升降机 升降平台 弹簧 数据恢复 RAID数据恢复 无缝管 博客

WOW Gold WOWGold World Of Warcraft Gold WOW Power Leveling WOW PowerLeveling World Of Warcraft Power Leveling World Of Warcraft PowerLeveling

Breathalyzer Gas Alarm Breathalyser Co Alarm Co Detector Alcohol Tester Alcohol Tester Gas Detector

Google左侧排名 Google排名 网站排名 Google优化 搜索引擎优化 google左侧排名 google排名 google排名 google排名 搜索引擎营销 网络营销 网站优化 SEO google排名服务 台州网站建设 网站设计 网站推广 网站优化 搜索引擎优化 网站优化 网站建设 google排名 google优化 网站优化 搜索引擎优化 SEO google排名 Google排名 Google排名 Google排名 网站优化 搜索引擎优化 SEO Google排名
gdsg

Anonym sa...

wow gold!All wow gold US Server 24.99$/1000G on sell! Cheap wow gold,wow gold,wow gold,Buy Cheapest/Safe/Fast WoW US EUwow gold Power leveling wow gold from the time you World of Warcraft gold ordered!fanfan980110dgfdd

Anonym sa...

rssdjvn die32f
wow gold
cheap wow gold
buy wow gold
cheapest wow gold
world of warcraft gold
wow
world of warcraft
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
maple story
maple story mesos
maplestory mesos
maplestory
maple story mesos
maple story cheats
maple story hacks
maple story guides
maple story items
lotro
lotro gold
buy lotro gold
lotro cheats
lotro guides
google排名
google左侧排名
google排名服务
百度推广
百度排名
商业吧
网站推广
福州热线
体育博客
股票博客
游戏博客
魔兽博客
考试博客
汽车博客
房产博客
电脑博客
nba live
logo design
website design
web design
窃听器
手机窃听器
商标设计
代考
高考答案
办理上网文凭
代考

Anonym sa...

wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
wow gold
World of Warcraft Gold
wow gold
cheap wow gold
buy wow gold
gold wow
sell wow gold
wow gold eu
wow gold us
cheapest wow gold
buy cheap wow gold
wow gold price
wow gold guide
wow gold farming
wow gold reviews
wow gold paypal
world of warcraft gold
wow gold credit card
wow gold sale
wow gold cheap
buying wow gold
buy gold for wow
gold wow gold
wow gold buy wow gold
wow gold com
wow gold forum
www wow gold
sell wow gold us