onsdag, april 16, 2008

Debora Blando

(...)
But I'm woken by the cries of an angry crowd
Against a man whose love could save me now
Could save me now
I'll drink the blood from your crown of pain
And they'll call us insane
Who's gonna fight for innocence
When we're always denyning the proof?
Who's gonna fight for justice
When we wash our hands of the truth?
(...)
(text och musik Debora Blando 1991)
Det här är texten till en av mina absoluta favoritlåtar från nedre tonåren. Jag lyssnade på den massor, tyckte videon var fin (det förstår jag inte riktigt nu, hon går mest runt i gräs och tittar på havet) och det var något med texten som gav mig rysningar. Jag var inte tillräckligt bra på engelska för att urskilja vad hon sjöng, och dessutom bryter Debora Blando på portugisiska, men jag misstänkte starkt att det handlade om mer än bara jordisk kärlek.
Idag lyckades jag till sist hitta sången på både Youtube och Imeem och upptäckte att min misstanke som trettonåring stämde. Sången handlar om Jesus, i alla fall delvis, och den är full av bibliska allusioner. Och den är fortfarande jättefin. Det kan inte bli bättre. Mina konfirmander ska få höra den omgående!

Inga kommentarer: