tisdag, april 22, 2008

Enkät

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan vintern 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Ganska neutral. Läste inte så många.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Karin Långström Vinge

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem?
De var ungefär som nu, lite mindre egocentriskt pratiga kanske...

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Ungefär tjugo.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Nästan alla är mer eller mindre dagboksbloggar. Men det är inte alltid så vattentäta skott, alla bloggar har ju återkommande ämnen även om de är av dagbokskaraktär. Jag läser många teolog- och prästbloggar, en del mammabloggar och några politiska.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Annas Kaos

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Väldigt lik vet jag inte men vi har en hel del gemensamt,
Ebbas Mamma och jag.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De tar det med jämnmod. Inte så många av mina familjemedlemmar läser vad jag vet.


10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Japp. Inga namn eller bilder på folk som inte samtyckt. Ingenting i bloggen som jag inte skulle kunna prata om på jobbfikat eller på bussen.


12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Mitt äktenskaps inre liv, elaka rykten, sex, folk jag möter i mitt jobb. Sånt angår ingen annan.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
En hel del. Jag tycker om att skriva och att folk läser vad jag skriver.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Bitvis. I alla fall de delar som personen i fråga väljer att visa.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej. De vänner som jag träffar både bloggmässigt och IRL kände jag före/oberoende av bloggandet.


16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja då. Både integritetsmässigt och hybrismässigt.


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Inte sårad, men rätt sur på kommentarer någon enstaka gång.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, en gång. Det tog jag bort samma dag.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att det tar lite för mycket tid ibland.


20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Ja, det tror jag. Och jag tror att bloggandet kommer utvecklas i takt med mitt liv, både vad gäller ämnen och själva skrivandet.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Klart det påverkar.


22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det är ett sammanhang där jag får skriva vad jag vill när jag vill hur jag vill och få respons på det. Det är också ett sätt att hålla kontakten med vänner som bor långt bort.


23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Ny kunskap, inspiration, irritation, avkoppling, nöje. Som att se på TV fast bättre.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Karin LV, Jonatan, Lillstrumpan, Prästerik och så Kaplanen.

Inga kommentarer: