måndag, april 21, 2008

Existens eller Titta vi klipper!

Jag brukar med jämna mellanrum försöka titta på SVTs Existens. Och varje gång jag försöker blir jag lika irriterad på att så mycket av den redan så korta programtiden går åt till ryckigt och hastigt ihopklippta sekvenser med mer eller mindre föråldrat arkivmaterial som har mer eller mindre anknytning till ämnet. En del av klippsekvenserna är bakgrundsbilder till programledarens kommentarer eller utläggningar, andra tycks enbart vara där för att fylla ut tiden - som om det nu skulle behövas. Ett program om existentiella frågor borde väl rimligtvis ägnas till största delen åt samtal, kan man tycka.
Idag handlade det om homosexualitet och programmet var förutsägbart även innehållsmässigt. Medvandrarna, Gårdfeldt, ärkebiskopen. Vi har hört det förut, både frågorna och svaren. Och vad man än tycker i sakfrågan - är det inte dags att förnya debatten lite? Det måste finnas fler sätt att se på saken och fler människor som kan yttra sig, det måste väl gå att borra djupare och ställa andra frågor?
Trots min kritik ovan måste jag ge all heder åt Erik Johansson. Rättframt och ödmjuk berättar han om sin syn på saken. Respekt!
Läs gärna mer av Erik HÄR

2 kommentarer:

Cicci sa...

Håller helt och hållet med om att man undrar varför man har ett program om existens men allt bara går ut på att med korta inslag visa olika delar av allt.
Jag har blivit arg många gånger över deras sett att debattera

Anonym sa...

Jag håller med dig om mycket i det du skriver! Och kameran.... SUCK!!!