onsdag, april 02, 2008

En salighetssak

En god vän har meddelat att han i 30-årspresent önskar sig en handmålad - eller om det heter handskriven - ikon. Och det ska väl vi som är hans vänner kunna ordna på något vis. Kyrksverige är inte större än att det alltid finns någon som känner någon som vet...alla tips mottages tacksamt!

Hur som helst, jag är faktiskt stolt innehavare av en handskriven ikon, föreställande ingen mindre än profetissan Mirjam (Moses storasyster, hon som satte honom i vassen). Det är en av mina "salighetssaker" för att citera min stora idol Madicken. Den är skriven av min vän och kollega Malin och jag fick den i prästvigningspresent av min gamla hemförsamling i Örebro. Här får ni se!
Ängeln med stolan som syns till vänster om Mirjam är likadant formad som änglarna på altarväggen i S:t Mikaels Kyrka där jag växte upp, och korgen som hon lagt Mose i är likadan som dopfunten där. Fiskarna är sina egna, men visst är de jättefina? Blixten från kameran gör att det ser ut att vara mer soluppgång än vad det är i verkligheten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fråga din make. Han har nummret till en M som via kontakter fixade en rysk ikon målad av Slava(?) när maken disputerade.

Miriam W Klefbeck sa...

Hade för mig att det var något sådant...ska kolla på en gång, det brukar vara en viss leveranstid på ikoner. Jubilaren fyller år i augusti så det är lika bra att börja.