fredag, april 18, 2008

Ajax och Klorin

Lycka och tillfredsställelse kan infinna sig i de märkligaste situationer. Idag köpte jag en flaska Ajax Universal och gick loss på mitt grisiga kök. Det var så ruskigt effektivt så projektet nästan blev roligt av bara farten. Tidigare har jag använt lite vad som helst, diskmedel och såpa och sånt, men detta var verkligen the shit! Blir nästan euforisk bara jag går in i mitt skinande, väldoftande, förmodligen hyfsat bakteriefria kök...


Liknande känslor kan jag ibland få när jag i makens frånvaro städar badrummet med Klorin - han delar nämligen inte min syn på Klorin. Jag vet att det är fullständigt förkastligt ur miljösynpunkt men man riktigt känner hur rent det blir! Allt äckel fräts bort och dör och kvar blir en doft av badhus. Att färgen fräts bort på någon minut om man råkar spilla på strumpan är i och för sig lite läskigt - men det bekräftar känslan av effektivitet! Behöver jag tillägga att Nisti Stêrks karaktär Zeyno är en av mina storfavoriter? Ni vet den kurdiska tanten som "delade ut lite Klorin till folket" på Allsång på Skansen för några år sedan?




6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har pysslat med samma saker idag! Det är riktigt härligt att se hur blankt och rent det blir!

Anonym sa...

I lööööve klorin även om jag är miljömedveten i de flesta andra sammanhang. Det är liksom den sista lasten jag verkligen har kvar.

Miriam W Klefbeck sa...

Hosanna: Det ÄR svårt att ge upp Klorinet. Tänker hälla det i duschbrunnen imorgon.

Lisa Linderoth sa...

Just den där Ajax produketen är verkligen the shit!!! vi brukar alltid ha den hemma. Men just nu är flaskan fylld med såpa och vatten, fint och miljövänligt men kära nån det luktar ju död råtta.

Miriam W Klefbeck sa...

Jag tror jag är lite skadad för jag tänker på Ajaxen hela tiden. Jag låg och drömde om vad den skulle åstadkomma i snusk-duschen innan jag somnade. Och det är ju verkligen inte sådant jag brukar drömma om...

Karin sa...

Klorin är bra att hälla i toalettskålen. I duschbrunnar kan man hälla bikarbonat + varmt vatten.
Badkar kan skrubbas med en delad citron. :)