måndag, mars 10, 2008

Tillbakablickar

Det är måndag morgon, regnet öser ned (idag också) gästerna har åkt hem och inget särskilt händer än på flera timmar. Då är det bra att det finns utmaningar, den här kommer närmast från en annan Mölnbobo:

Vad gjorde du för 5, 10, 15 respektive 20 år sedan?

20 år sedan: 1988 gick jag på lågstadiet (2:an och 3:an) på hemska Lundbyskolan i Örebro, hade en bästa kompis som hette Anders, älskade söndagsskolan och så dog min farfar Tor.

15 år - 1993 hade jag äntligen lämnat Lundbyskolan och gick i 7:an-8:an på Vivallaskolan. Åkte på sportlovsläger till Nyskoga med KU och var olyckligt kär i bästa kompisens storebror. Det var mycket körsång också, och så slogs rekord i hårlängd - flätorna nådde i höjd med njurarna.

10 år - 1998 var ett blandat år. Våren var hemsk, sista terminen på gymnasiet var späckad med ångest över betyg, framtid och allt sånt. Men efter sommaren (då jag faktiskt inte gjorde någonting, tack för maten mamma och pappa) flyttade jag till Uppsala och hade en härlig termin på Engelska instutitionen som visade sig full av nya vänner!

5 år - 2003 bodde maken och jag (vi gifte oss året innan) i vår första lägenhet, en tvåa i Triangeln i Uppsala. Han pendlade till sin första tjänst i Södertälje, jag skrev examensarbete på våren och fick ut min teol. kand, jobbade på vårdhem på sommaren och började på Pastoralinstitutet på hösten. I december flyttade vi till Mölnbo, vilket visade sig vara en större lyckträff än jag trodde just då...

1 kommentar:

Heléne Eriksson sa...

Jag tänkte också göra den där utmaningen men hur kul är det att skriva om när man var en ettårig tultande liten skit? (:

Vad mycket du har hunnit med!