tisdag, mars 25, 2008

Mäster Eckhart, Morrgan och Klös


I Svenska Dagbladet har just nu serien Morrgan (vanligen om katten Klös och hunden Morgans stillsamma vardag) ett något andligt tema. Mäster Eckharts tes Om den enda bön du ber i ditt liv är "tack" så är det fullt tillräckligt illustreras med olika bilder - en hund som får en matskål, en katt som får ligga i mattes knä, en fågel som sjunger när solen går upp. Jättefina bilder, tyvärr hittar jag dem inte på nätet. Jag ska i alla fall försöka klippa ut de bästa innan min nitiske make använder tidningarna till att tända i spisen...
Min egen Klös, även känd om Melanchthon, ligger just nu på en av sina favoritplatser - mitt på huvudkudden i gästsängen, precis intill elementet och strax nedanför fönstret. Efter att ha väckt oss, suttit en stund på fönsterbrädet och spanat in sina domäner samt tagit några munnar torrfoder har hon återgått till viloläge. Nu har hon virat ihop sig till en kringla, borrat in nosen i svansen och klipper då och då lite mer öronen. Hon är så söt när hon sover, det lilla monstret...

Inga kommentarer: