fredag, juni 06, 2008

Sådana här konstiga dagar...



Idag är det en röd dag. Människor med hederliga yrken eller vad man ska säga, är lediga idag. Präster arbetar i allmänenhet på röda dagar och är alltså inte per automatik lediga idag. Eftersom de flesta pastorsexpeditioner står tomma och begravningsbyråerna har ledigt och det dessutom är fredag, är det inte direkt så att arbetsuppgifterna haglar. Kloka, förutseende präster löser detta med förskjuten arbetstid (alltså ihopsamlad övertid eller byte av lediga dagar) eller genom att ta ut en sådan där dag som egentligen inte heter prostdag längre utan "extra tjänstfri dag" och som man får som kompensation för storhelgerna (tror jag det är). Hur som helst. Jag är ingen klok och förutseende präst så jag är i tjänst idag. Men min kyrkoherde är snäll och pragmatisk, så jag får vara i tjänst i mitt hem och min trädgård. Sålunda ska jag skriva praktikantschema, död-och-sorg-material, doptal under mina älskade äppelträd. Men kallas jag, så kommer jag förstås. Husförhör, någon?

1 kommentar:

Jeez sa...

*räcker upp handen* här är en till som jobbat hårt idag! Jag var på studiebesök på "Gud tältar i Rålis" en familjefest som ett gäng församlingar anordnar i parken (samtidigt som en mängd andra organisationer och staden gör det samma i samma park). Det var faktiskt riktigt bra. Med hoppborgar, tipspromenader, kyrkpyssel, kaffe, förböns- och samtalstält, körsång, predikan och mässa! Jag är lite förvånad nästan. Familjen var förstås med för att kolla in det familjevänliga...