onsdag, juni 04, 2008

Om överkvalifikationer, vanvettsaffärer och om att göra avslut

Idag har pastorsadjunkt Å och jag avslutat vår tidigare relation. Från och med nästa vecka är jag inte längre hennes handledare, utan vi är helt enkelt kollegor rakt upp och ned. För att markera denna tilldragelse, har vi tillbringat eftermiddagen i Stockholm. Samvetsgranna duktiga flickor som vi båda nu är, ville vi ägna oss åt förkovran i vårt gebit, så vi begav oss till två utställningar på temat För Guds skull. De var bra, även om informationsnivån brutalt påminde oss om hur insyltade vi är i kyrka-och-teologi-världen. Att prova prästens kläder, titta på ett fuskaltare samt se sitt eget ansikte på Caroline Krooks kropp kanske inte innebar några revolutioner för oss, men det var som sagt nyttigt att se sin egen verksamhet beskrivas både från och för ett utifrånperspektiv. Det hela var snyggt, pedagogiskt och snyggt gjort, med lättfattliga texter och bra förklaringar, bortsett från nattvardsfrågan - för det första utmålades Luther såsom havande en totalt symbolisk nattvardssyn och för det andra stod det att detta är den syn som "den protestantiska kyrkan" (vad som nu menas med det...) dit Svenska Kyrkan tillhör, omfattar samma syn. Så enkelt är det inte, och det kan man sluta sig till genom att till exempel öppna en Liten Katekes, som till exempel står att finna längst bak i varje psalmbok som till exempel finns i vilken kyrkan som helst. Eller i en religionskunskapsbok för gymnasiet.


Nåväl, helhetsintrycket var gott och när vi var klara med vår förkovran ägnade vi oss i ärlighetens namn lite åt världsliga saker. Här är de fåfängligheter jag bar med mig hem:



Boken är hittills högst tillfredsställande - Marian Keyes har ju aldrig misslyckats tidigare så varför skulle hon göra det nu - och väskan är också funktionsduglig, jag bar hem boken och det mycket förnuftiga par skor jag köpte i den och det gick bra.

Sammanfattningsvis har denna soliga onsdag inneburit att jag avslutat min nyttiga erfarenhet som pastorsadjunktshandledare, tränag på att se min egen verksamhet utifrån samt gjort en och annan vanvettsaffär (för vem behöver egentligen en Hello Kitty-väska...).

Inga kommentarer: