söndag, november 09, 2008

Strandsatt

Idag är jag ledig. Jag vill gå i högmässa på förmiddagen. Var spelar inte så stor roll. Detta skulle alltså kunna vara en dag av rika möjligheter. Om det inte vore för två saker:

1) Högmässor är inte så vanligt längre
2) SL tror att ingen vill åka någonstans på söndagar.

Mina valmöjligheter är dessa:

1) Åka tåg+buss till Hovsjö och ändå komma minst en kvart försent.

2) Åka tåg och sedan gå tre kilometer till Ytterjärna, försening okänd.

3) Åka tåg och sedan springa mig svettig till Sankta Ragnhild, ankomst i höjd med syndabekännelsen.

Oavsett vilket av dessa alternativ jag väljer, är jag hemma tidigast 14.15.

Det kunde vara värre. Det finns trakter där högmässa inte firas alls. Det finns människor som är så sjuka att det bokstavligen inte kan komma till kyrkan. Det finns länder där högmässa är förbjudet eller riskfylld. Detta är de facto ett religiöst I-landsproblem.

Men om jag fick önska, skulle jag önska mig ett tåg som lämnade Gnesta kl. 10.00 på lördagar och söndagar och ett som gick tillbaka från Södertälje sisådär klockan 13.
Det vore helt underbart.

Uppdatering: Jag valde alternativ 3 (vilket stod i princip klart redan när jag skrev det) och anlände, vansinnigt andfådd och med blodsmak i munnen, under första psalmens andra vers. Det är rekord, mina vänner!

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Bra jobbat :-)!

Anonym sa...

Köp en till bil så kan du göra slut med SL.
/Helena

Cecilia N sa...

I vår församling är det alltid nattvard utom vid sinnesrogudstjänsterna.

Miriam W Klefbeck sa...

Cecilia: I den församling där jag jobbar är det också på det viset. Så inte runt om bygden.

Helena: Jag blir mer och mer övertygad om att min relation med SL är död.

Magnolia sa...

Ja upp till kamp - gör slut med SL och investera pengar i en miljöbil!