lördag, november 29, 2008

Ett perfekt tillbud


I tisdags var jag på utbildning om brandsäkerhet på jobbet. I en bransch där vi tänder ljus som andra trycker på Enter, är det ju inte precis opåkallat. Det var en bra kurs. Vi fick se en film om en fabrik som brann upp, om en ljuslåga som övertände en soffa, vi fick råd om brandvarnare, glimtändare (något i ett lysrör tror jag) och diverse annat. Och så fick vi släcka en brand med spruta och en med brandfilt.

Vi introducerades också för uttrycket "ett perfekt tillbud". Jag har lite svårt att tänka på tillbud som perfekta, men brandsäkerhetskillen la förmodligen inte lika positiv värdering i ordet perfekt.

Idag ägnar jag min lediga lördag åt att städa. Och inser att vårt hem, med alla sladdhärvor, dammkrokodiler, vedeldning och värmeljus är ett perfekt tillbud om något. Ett enastående, lysande, exceptionellt tillbud...

2 kommentarer:

Kaplansgården sa...

Jag vet någon som hånade mig efter att jag och någons make för ett par tre år sedan gått samma utbildning och då gjorde samma konstateranden som någon nu gör!!!!

Miriam W Klefbeck sa...

Vaddå hånade? Jag ifrågasatte bara lite fint er nyförvärvade eldskräck (som f.ö. gick över efter max en vecka...) och förresten så visste inte vår brandmagister heller varför man inte får tända ett värmeljus två gånger!