torsdag, november 20, 2008

Är botgöring en rättighet?



Just nu läser jag "Change of Hearts" av Jodi Picoult. Det är något som exotiskt som en kriminalroman om synd, skuld och försoning. Detta i en tämligen skruvad intrig. Eller vad sägs om detta:


Dödsdömd dubbelmördare vill för det första donera sitt hjärta till sitt offers svårt hjärtsjuka syster efter sin avrättning och för det andra börjar han, eventuellt omedvetet, utföra underverk i sin fängelseavdelning. En advokat (tillika sekulariserad judinna) och en katolsk präst (som satt i juryn som dömde mördaren till döden för 11 år sedan) försöker tillsammans hjälpa honom att få sin önskan tillgodosedd. Och medan de håller på med det, måste de oundvikligen ta ställning till om det mördaren önskar är rimligt, om de tror att de underverk som tycks ske är på riktigt och också om de tror på Gud, försoning och frälsning.


Jag har läst drygt halva boken och hittills har den varit bra. Jag har inte stenkoll på judisk teologi, men de kristna referenserna stämmer och är fullkomligt logiska. Emellertid har de börjat läsa Thomasevangeliet och hålla på, så det är möjligt att boken tar en flumvändning, men så här långt är den ytterst läsvärd. Rekommenderas tills vidare, och jag återkommer när jag läst ut den!

6 kommentarer:

Anonym sa...

till om du faller för Picoult! Då kan du låna fler volymer från min långa rad av böcker av henne... Jag är såld! Ses vi hos Ebbas mamma och kaplanen nästa vecka?
Kram M

Miriam W Klefbeck sa...

Jag är också såld - har läst kanske hälften nu. Började med Nineteen Minutes och blev fast!

Vi ses kanske i Husby, det beror lite på hur makens arbetstider blir.

Anonym sa...

Tänkte sätta igång och läsa boken om Amishtjejen som får barn i löndom. Har du läst den? Köpte den nr jag var i Washington häromsistens.

Miriam W Klefbeck sa...

Ja, den har jag läst! Inte dum alls, men kanske inte den allra bästa. The Pact, har du läst den? Det är en storfavorit. Och My sisters keeper förstås.

Anonym sa...

Ur teologiskt perspektiv är rubriken lite märklig..gåva är väl mer rätt?

Miriam W Klefbeck sa...

Jonas, rubriken syftar på en av bokens frågeställningar - har man (juridisk/moralisk) rätt att få göra en god gärning fast man är dömd till döden?