söndag, november 16, 2008

Det här med pyssel

Jag var ett förhållandevis försigkommet barn när jag började skolan - jag kunde läsa och skriva och sitta still, äta upp min mat och komma ihåg mina gympakläder. Men, det fanns en hake, meddelade fröken på kvartsamtalet - jag kunde inte pyssla. Inte alls. Jag klippte snett, ritade barnsligt, spillde ut pärlor, kladdade med färger och hade över huvud taget ingen känsla för detaljer. Och så fortsatte det genom hela min skoltid. Just när den värsta pysselterrorn (lågstadiet och fritids) var över, så började den mardröm som kallas för syslöjd. Mitt mest minnesvärda alster (förutom den grönrutiga gympapåsen jag numera förvarar tvättpåsar i) är en stickad, röd krokodil med gula ögon. Den är ungefär fem centimeter bred och tio centimeter lång, ojämn, bucklig och på det hela taget hemsk. Den åstadkom jag - med viss möda - i sexan. Egentligen skulle den bli en grytlapp men jag fick dispens.

På högstadiet blev det lite bättre - syslöjdsfröken var förstående och lät mig göra handfasta saker som att sy i knappar, sticka "ingenting" bara för att få igång tekniken samt göra matteläxan om det verkligen var panik med den. Och på gymnasiet slapp man äntligen ifrån eländet.

Så blev jag pastorsadjunkt vilket innebar Öppen Förskola och juniorer. Vilket innebär pyssel. Pyssel hela tiden. Med viss bävan fogade jag mig i situationen - och upptäckte att det blivit roligt! Min finmotorik hade kommit ikapp (eller i alla fall upp på barntimmenivå) och omgiven av fem-nioåringar är inte prestationsångesten så stor. Jag pysslade änglar, tomtar, piprensarfåglar, fiskar, armband, pärlplattor, you name it. Bytte församling, pysslade ännu mer, till exempel den söta fisken här nedanför.



Och nu har jag kommit så långt att jag tänker ut pyssel själv! Idag har jag pysslat bönböcker med mina konfirmander. Jag har i och för sig glitter i håret, glitter på strumpbyxorna och klister under naglarna, men det gick bra. Faktiskt.

10 kommentarer:

Emelie sa...

att ha glitter överallt har inget med pysselkunskaper att göra. Jag tror bestämt att glitter förökar sig på varje ledig yta det kan hitta! ;)

Emelie sa...

(och jag menade att det inte var ett tecken på dålig finmotorik, eller avsaknad av pysselkunskaper)

Miriam W Klefbeck sa...

Glitter är gräsligt - det fastnar på allting och är jättesvårt att dammsuga upp.

Karin sa...

Men glitter är fint.

Pyssel är äckligt. Aldrig kommer man ifrån det. Jag tror jag också ska blogga lite om pyssel. Tack för idén...

Anonym sa...

Miriam, du är underbar! Pyssel...ja, det är verkligen ett kapitel för sig. Framför allt undrar jag varför kyrkan alltid måste tillhandahålla så FULT pyssel. När det finns ull och mull och en antropsofisk färg-kanon att hålla sig till. Förstår du detta?!

Miriam W Klefbeck sa...

Jag är välsignad med estetiska församlingsassistenter, så det mesta är helt uthärdligt. Just nu tillverkas julkrubbor av skokartonger, den ena underbarare än den andra...

Heléne Eriksson sa...

Glitter i håret, glitter på strumpbyxorna och klister under naglarna Ska man ha när man har pysslar. Det är halva nöjet, ju!

Heléne Eriksson sa...

Det här är ultimat!

Lisa Linderoth sa...

Jag vill ha glitter!!! massor, det är alltid fint aldrig fult eller jobbigt, så det så!

Miriam W Klefbeck sa...

Du är välkommen att glittra med oss när du vill kexet. Du kanske är kvinnan som ska ta över missionsstationen i Geneta och ge den lite mer bling?