söndag, september 21, 2008

Söndagsvisdom och söndagsnonsens


Jag har sagt det förut och jag säger det igen - utan Yngve Kalins predikobibliotek skulle jag predika mycket sämre. Inte så att jag kopierar honom rakt av, där går gränsen, men tankegångar, upplägg, delar och pregnanta formuleringar lånar jag gärna. Och det tror jag vi är fler som gör. Till exempel både har både maken och jag idag inlett våra predikningar med "Det finns bara en himmel..."

Min predikan började precis så, och fortsatte sedan i den tvåspråkiga familjemässan i Sankta Ragnhild. Det är en speciell känsla när språken blandas och man inser att trots att allt som hörs är ett grötigt sorl, så ber vi om samma sak, till samme Gud, samtidigt. Och prefationen på finska, mina vänner, det är grejer! Det var en fin mässa, milt kaotisk, men fin. Så är det är ofta. Om man inte tror på att kaos är granne med Gud så har man aldrig jobbat i Svenska Kyrkan och särskilt inte i Södertälje-Tveta församling. Och det menar jag på det bästa av sätt!

Imorgon ger jag, för ungefär femtionde gången, upp Projekt Långt Hår. Det måste hända något, som Kaplanen skulle ha sagt. Det kan hända att ni får se före-och-efter-bilder imorgon. Det beror på hur det blev. Jag ska även ta tag i äppelsituationen och försöka få en del nedplockade för leverans till äppelvänner bland mina kollegor, en del skickade på mustning och en del mosade.

Men nu ska jag inte skriva mer eftersom jag faktiskt inte har mer att tillägga.

Inga kommentarer: