måndag, september 01, 2008

Utmanad

Hosanna utmanar med i lite trosfrågor.

*Tillhör ni någon speciell trosinriktning och i så fall varför?

Jag tillhör Svenska Kyrkan därför att jag föddes och döptes in i den och Jesus i dess liv, bekännelse och lära. Jag tillhör det som ibland kallas för Högkyrkligheten eftersom jag finner att min fromhet bäst uttrycks på det sätt som finns där, när det kommer till bön, gudstjänst och sånt.


*Kan man tro utan att visa det i handling?

Kanske om man verkligen anstränger sig för att det inte ska märkas. Vilket antingen är dumt - en tro utan gärningar är ju enligt Bibeln död - eller något man tvingas att göra för att man är förföljd och hotad för sin tros skull. Men i "normalfallen" så tror jag att det märks. I alla fall för den som vet vad h*n ska titta efter.

*Kan man vara troende utan att veta om det, eller måste det vara ett aktivt val?

Det beror väl på hur men definierar ordet troende. Många människor känner ett hopp och en tillit till något obestämbart utan att behöva sätta ord på det ens för sig själv. Ibland sker något som medvetandegör det som utsagd tro på någon eller något, och som sedan kan leda till ett eller flera aktivt val. Jag tror det är av yttersta vikt att man själv får definiera och validera sin egen tro och sina egna val.

Och utmaningen går vidare till Carl-Henrik, Fantasiflicka och Jeez

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina svar.

Unknown sa...

nu finns svar i min blogg...