tisdag, augusti 04, 2009

Kisses ögon rinner

Inlägget om utanförskap kändes insinuant och onödigt, så jag tog bort det. Verkligare problem finns på närmare håll.

Det är nämligen så att Melanchthons ögon rinner. Vit gegga i ögonvrån och ögonlocken, mycket kisande och blinkade och stor motvilja mot att få ögonen torkade av elaka matte. Först var bara det ena ögat geggigt, nu är det båda. Ögonen är inte röda eller svullna vad jag kan se, och hon verkar inte ha ont - men å andra sidan är ju hennes grundinställning att det är en svår kränkning att bli fasthållen så det är inte så lätt att avgöra. Hon verkar inte sjuk i övrigt, utan uppför sig på sitt vanliga, något asociala sätt, det vill säga smyger runt i trädgården, leker med fjärilar, sover på frysboxen och äter med god aptit.

Så, kattkännare och evetuella veterinärer bland mina läsare - ska jag ringa veterinären, eller bara avvakta? Kan det vara något farligt, eller vanlig simpel pollenallergi eller irritation som går över?

3 kommentarer:

Hosanna sa...

Jag gissar vilt... eller nej, är ganska säker på att det är en ögoninflammation om allmäntillståndet inte sviktar. Tvätta med ljummet vatten ett par dagar. Fungerar inte det så kan du få samma medicin som man ger till barn, från veterinären.

Miriam W Klefbeck sa...

Det låter betryggande. Ska ta på mig rustning och försöka mig på att tvätta. Tack för hjälpen!

Hosanna sa...

Hur har det gått?