måndag, augusti 10, 2009

Brudöverlämning

Det finns få kyrkliga frågor som väcker så mycket känslor, både bland anställda och medlemmar, som frågan om hur brudparet bör ta sig fram till altarringen vid en vigselgudstjänst. På sajter som Bröllopstorget finns diskussionstrådar med flera hundra inlägg om detta, på Facebook finns en grupp som (med en tydligt glimt i ögat, men ändå) heter "Brudöverlämnare, nu ska du dö". Det handlar alltså om brudar ska gå in i kyrkan tillsammans med sin far eller ej. Något som blir vanligare och vanligare i Sverige trots att det ursprungligen är en anglosaxisk sed, och som många präster invänder mot å det bestämdaste.

Pappor är viktiga och bra, och bröllopsdagen är på ett sätt en dag då familjebanden står i centrum eftersom de förändras och utvidgas - men det som det handlar om är ju först och främst brudparet, där och då. Två vuxna som frivilligt och självständigt valt varandra och som frivilligt ingår en juridisk förening som föräldrarna inte påverkas av alls eftersom de som gifter sig i princip alltid är myndiga. Kyrkohandboken är tydlig med att brudparet går in tillsammans, och det finns ingen svensk tradition av "liturgisk" brudöverlämning över huvud taget vad jag vet - inte ens på den tiden då äktenskap i allmänhet var ekonomiska uppgörelser mellan två familjer. En kvinna är inte längre en sorts valuta som kan bytas in mot jord eller pengar, inte heller en omyndig varelse som lämpas från den ena mannens ansvar till den andra. På så sätt kan man säga att brudöverlämning dels är anakronistiskt, dels hänger samman med synen på kvinnan som underordnad och omyndig.

Å andra sidan förändras traditioner och symbolvärden förskjuts över tid. Vita klänningar har inget med sexuell erfarenhet att göra längre - inte brudkronor heller, för att ta ett exempel. Ingen ifrågasätter de traditionerna, trots att de ännu tydligare handlar om kvinnans underordning och begränsade makt över sin egen person. Laddningen har gått ur och symboliken har blivit en annan - istället för renhet och bevis på att man skött sig, signalerar nu vit klänning och krona att man är prinsessa för en dag. Och brudöverlämning står för andra saker nu, än de gjorde i England på 1600-talet.

Självklart finns det brudpar som sett amerikanska filmer på TV och tror att man SKA gå in med pappa för den skull - men min erfarenhet är att de flesta har tänkt lite längre. De brudar som vill gå in med sin pappa, gör det för att de tycker det är symboliskt riktigt att koppla samman dåtiden, nuet och framtiden. Någon gör det för att visa att en strulig tonårstid är glömd och förlåten, eller för att visa att försoning är nådd med en frånvarande pappa. Ytterligare andra vill visa för en älskad bonuspappa att hans tid, kärlek och omsorg räknas minst lika mycket som blodsband. Några går in tillsammans med sina mödrar. Och så vidare.

Det finns många aspekter att ta hänsyn till, och många olika sidor av saken - och egentligen handlar det om en ganska liten grej. Min inställning är att utgångspunkten är att brud och brudgum går in i kyrkan tillsammans. Det speglar kyrkans syn på äktenskapet som en överenskommelse mellan två vuxna människor av fri vilja, och det är så att säga i linje med gudstjänstens innehåll och det säger jag till alla "mina" brudpar. Samtidigt ser jag ingen anledning att konsekvent förbjuda och fördöma dem som vill göra på något annat sätt. Det verkligt viktiga i vigselgudstjänsten sker när brud och brudgum är på plats vid altaret, och där handlar det om trohet, omsorg och aktning. Det handlar om vad det innebär att leva tillsammans, om att ställa sin gemenskap i Guds och medmänniskans tjänst, om respekt och lojalitet och kärlek i handling och sanning. I en tid där brustna relationer och löften är en smärtsam del av vardagen som påverkar både barn och vuxnas liv, kanske de frågorna förtjänar lite mer av vår kyrkas tid och kraft?

12 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag är väldans emot brudöverlämning, men de argument du förde fram här gör mig lite mjuk.

Jonas sa...

Ja nu räknar vi tyvärr inte äktenskapet som ett sakrament men det är i vart fall en handling av sakramental karaktär. Och det för det fall vi nu kallar det sakrament så är det faktiskt de båda makarna som ger sakramentet åt varandra i.

Jag var med vid ett fint bröllop i höstas då en släktning till mig gifte sig, det var med överlämning, jag känner vet inte säkert bevekelsegrunden men det var brudens egen önskan. Oaktat vad det står i kyrkohandboken i denna fråga (vilket det ju avviks ifrån hej vilt, och tyvärr mycket mer i viktigare frågor än denna) anser jag att prästen bör kunna tillmötesgå denna önskan. Det är väl synd om de måste vända sig till en annan präst om de anser att du är bra "i övrigt" och gärna vill ha dig.

För övrigt vill jag slå ett slag för brudmässan. Att ta över amerikanska vigslar i övrigt är inget att stå efter, som är totalt oliturgiska.

Jeez sa...

Visst har du poänger med att det är en förhållandevis liten fråga osv. Men jag vill fortfarande inte ha det.

Jag tycker att vigselakten är fel tillfälle att framhäva EN person och en relation mer än någon annan -bortsett från brudparets förstås! Det jag mer och mer poängterar är just symboliken i det de gör. Vill man visa på familjen man kommer från är viktig -då ska BÅDA familjerna vara representerade. Då ska brudgummen på ett eller annat sätt gås in med av vald representant för sin familj.

Jeez sa...

För övrigt är inte handboken särskilt tydlig i denna fråga. Det står som instruktion att brudparet går in men inte särskilt mycket mer...

Anonym sa...

Har du varit med om brudgumsöverlämning?

/Maria

Miriam W Klefbeck sa...

Jeez - jag håller med dig om att brudöverlämning skapar en obalans mellan relationerna och ett (ännu större)fokus på bruden, och (efter en dubbelkoll) att det definitivt inte skulle skada om handboken var ännu tydligare.

Jag "tillåter" aldrig brudöverlämning utan att ha anfört de argument jag skriver om här - men jag nekar heller aldrig utan att ha hört brudparets argument och liksom stämt av hur viktigt det här är för dem, och varför.

Maria: Jag har aldrig upplevt brudgumsöverlämning, men jag tycker att det vore roligt och i linje med hela traditionsförändringsgrejen om det började praktiseras! Om båda parter lämnas över av sina respektive föräldrar, blir det hela något mer rimligt...

Cecilia N sa...

Haha, en brudgumsöverlämning skulle inte hans mamma tillåta!

(generally speaking)

Talja sa...

Om någon under en vigsel där jag var brud skulle överlämnas så skulle det inte vara jag i alla fall. Det vore intressant att se Peter bli överlämnad till mig av sin far, då denne avled för ganska många år sen...

Liselotte sa...

Jag brukar alltid delge brudparen min syn på saken, men sen får man välja sina krig. Detta är inte den viktigaste teologiska frågan för mig men ändå inte oviktig. Faktisk är ju frågan om vad som händer efter vigseln och i det framtida äktenskapet desto viktigare. Livslång trohet etc... Det är för mig viktigare att markera. Den ömsesidiga troheten, gemenskapen, fast det är klart, visst markeras den på ett alldeles särskilt sätt när man går in hand i hand. Mins själv min egen vigsel... Det var stort, men inte stort nog för att det skulle hålla. Handen lämnade min och gick sin egen väg. Men det som jag funderar på är att många tror att det är så det SKA vara, med brudöverlämnning, man har inte kunskap om de svenska traditionerna, har läst sig till på film...

Liselotte sa...

Vill för övrigt bara säga att jag har varit med om brudgumsöverlämnning Brudgummen gick in med sin mor, och bruden lämnades över av fadern. Dock till brudgummen och inte via hans moder, vilket skulle varit konsekvent. Men konstigt såg det ut...

Jonas sa...

I anslutning till det som Liselotte skriver så menar jag att det inte är någon teologisk fråga överhuvudtaget, utan möjligen en liturgisk fråga som om det är diakonen som ska läsa det heliga evangeliet eller prästen.

Graham Jarvis sa...

Samma diskussion minns jag från min pastorsadjunktstid i England.
Seden är otidsenlig och grundad i en taskig kvinnosyn.
Men...
Den är en stark levande tradition och inte lätt att övertala par att släppa den.
Men...
många präster använder seden för att poängtera vikten av ett psykologiskt överlämnande. Nu är det paret som står varandra närmast. Svärmosrskämtar är fortfarande populära i England (om inte riktigt politiskt korrekta) och det speglar det problematiska i relationen. Brudgumsöverlämning vore inte helt fel som ett sätt att betona att alla fyra föräldrar behöver mentalt släppa tag i sina barn.
(Sedan har vi aspekten att de flesta par som vi möter har levt som sambo ganska länge - men det är en annan historia....)