måndag, augusti 24, 2009

Akta dig för kursiveringar...

...väser Emilys gamle magister innan han dör, i L.M Montgomerys Emily gör sitt val. Han tycker att Emily är alldeles på tok för emfatisk i sina litterära alster och helt enkelt borde ha ett lite mer jämnt sinnelag i skrift. Kanske också i resten av sin person också, misstänker jag...

Men det är inte alltid så lätt för den goda Emily och jag förstår henne. Till exempel får det faktum att det är 100 år sedan Anne på Grönkulla utkom mig att vilja skriva en lång harang om hur underbar den boken är, hur innerligt gärna jag hade velat vara med på konferensen i Uppsala i helgen och hur hedrad jag är över att just mina Anne- och Emilyupplevelser finns med i antologin Besläktade Själar - Läsupplevelser av Anne på Grönkulla. Den kan man för övrigt beställa här.

Inga kommentarer: