onsdag, maj 28, 2008

Mölnbos fördelar (I)

Ingen av mina trogna läsare har väl någonsin tvivlat på att jag trivs på min hemort, men för att ingen ska svikta i sin övertygelse, kommer här ett första inlägg på temat Mölnbos förträfflighet:
Redan innan stegräknaren kom in i mitt liv var promenader en av mina favoriter när det kommer till fysisk aktivitet. Det är gratis, går att praktisera nästan var som helst och lämpar sig utmärkt för goda samtal. Men för att det ska hålla i längden behöver man trevliga sträckor att gå. En bra promenad ska, enligt mig, innehålla variation, vara lagom lång och helst gå runt, det är högst otillfredsställande att behöva vända.
I Uppsala gick vi ofta till Hågadalen, via Flogsta på ditvägen och via Eriksberg på hemvägen. Eller så gick vi över Gamla kyrkogården till Botaniska trädgården, ut vid slottet och så tillbaka igen genom stan. Riktigt så exotiska omgivningar finns inte i Mölnbo, men inte desto mindre har vi här den ultimata promenadsträckan; Runt Lillsjön. Den lilla svängen kan tyckas anspråkslös, men den har allt.
Vi går oftast medsols, alltså förbi Anticimex ned på grusvägen som löper längs med gärden, slyskog och en skogsbacke, förbi några hus, över bron över det lilla sundet som förbinder Lillsjön med Långsjön och sedan tillbaka förbi Sund och så förbi gamla mortelfabriken och gamla IP hem igen. Det tar ungefär trettiofem-fyrtio minuter, vill man gå längre kan man svänga till vänster före Solex och gå upp till Balsberga och så tillbaka parallellt med 57:an. Så här års finns goda chanser till att höra fågelsång, se solnedgången spegla sig i sjön där svanparet glider fram, några hästar och kanske också några lamm, både på Sund och Balsberga. En kort avstickare vid Nysund leder upp på Fornborgen, går man rakt fram före Sund kommer man till gårdsbutiken Hagstugan. Dessutom möter man nästan alltid en eller annan granne, med eller utan hund och/eller barnvagn som man kan prata med eller i alla fall hälsa på. Husen längs med vägen är söta, det är inga dryga uppförsbackar heller, och inga mörka stråk där det känns obehagligt att gå ensam.
Lillsjörundan är lika bra en solig sommarmorgon som en ljummen vårkväll, en krispig höstdag eller en fin annandagsförmiddag. Den lämpar sig för motionspromenad (snabb och effektiv) för barnpromenad (mycket att titta på, inte för långt) eller meditationspromenad (mycket vackert att fästa blicken vid), hundpromenad (alla hundar i byn går där så det luktar härligt i dikena för en hundnos...) och så förstås för alldeles vanliga vardagspromenader där man kan avhandlaa vad som gjorts under dagen, vad som ska göras i helgen, kriget i Irak, tillståndet i Svenska Kyrkan och vadhelst annat som faller en in.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev jag nostalgisk! Mölnbo har jag bara åkt igenom, men promenaderna i Uppsala känner jag igen så väl. Aaahhh...Jag får nog surfa in på youtube och leta upp någon passande gammal goding som förstärker nostalgin.

Anonym sa...

Ja rundan kring lillsjön är toppen. Vet inte hur många gånger jag gått runt den eller åkt spark som liten.
Gårdsbutik på Hagstugan lät spännande. Det är alltid spännande att läsa om saker man själv inte känner till fast man är uppvuxen på orten. Fornborgen har jag ingen aning om vad det är tror jag...

Miriam W Klefbeck sa...

Ulrika: Hagstugans gårdsbutik är rätt ny, ett år eller så. I ärlighetens namn är den väl inte så märkvärdig, det är ganska dyrt och det mesta är typiska "gårds- och presentbutikartiklar". Men de har gott fika med hemkokt saft i ett hörn och trevliga är de också!

Fornborgen är stenrösena på vägen upp till utsiktsplatsen ovanför Nysund, man går rakt fram vid bron över sunden och sedan upp till vänster mitt emot infarten till Nysund, runt om berget och så upp på baksidan. Det finns en liten stentrappa på vägen uppför och på utsiktsplatsen finns en provisorisk grillplats.

Anonym sa...

Lillsjön är en bra runda, blir 4.5km från oss och hem igen. Men av någon anledning så har jag så svårt för den rundan, vet inte varför.

Min pappa berättade idag att han mött er när ni gick runt sjön, eller han kände igen Markus så jag upplyste honom lite vänligt om ditt namn :-)

Kul även att se att en bekant kommenterat, Ulrika gick i min lillebrors klass. Blir en ny blogg i min favoritlista