lördag, maj 17, 2008

Dagens äventyr

I våra bilnycklar (och säkert i era också) sitter en liten sändare som gör att bilen går att låsa upp på avstånd. Den ena är trasig, och efter ett misslyckat byte är även den andra ur funktion. Det går att låsa upp bilen på traditionellt sätt, det vill säga genom att sätta nyckeln i låset och vrida om. Det är bara ett problem - då går larmet. Det piper med infernalisk styrka tills dess man kastat sig in bilen, stuckit nyckeln i tändningen och startat bilen - när motorn går igång tystnar det. Högst obekvämt och obehagligt.
Idag har jag gjort denna manöver flera gånger. Hemma på gården gjorde det inte så mycket, här vet ju grannarna att vi faktiskt äger vår egen bil och dessutom är lite opraktiska av oss. Utanför Tveta Kyrka var jag så snabb att jag hann före tjutet. Men på Ica Maxis parkering däremot... Först slog jag upp dörren på förarsidan, vilket gick bra. Övermodigt öppnade jag en av bakdörrarna vilket var dumt - vilda tjut över hela parkeringen, omkringstående tittade förbryllat på den rufsiga prästen som startade en bil med två öppna dörrar, kastade in kassar i baksätet och sedan rusade tillbaka med vagnen, allt medan motorn gick. Kunde inte komma därifrån fort nog...
Bortsett från denna närkamp med tekniken - som jag för övrigt måste göra om några gånger i morgon - så har det varit en trivsam, om än lite regnig lördag. Döpte en söt ung man (två månader), handlade som sagt på Maxi, häntade maken som haft en godisfylld ledarutbildning i Järna, åt en god middag på Restaurang Akropol och såg sedan Flyga Drake på bio. Den var riktigt bra, även om den stundtals var väldigt otäck. Nu har vi gått en promenad för att titta på den sjösatta båten och för att bättra på vår stegstatistik. Maken har också en stegräknare nu och visar tydliga tecken på att bli nästan lika besatt som jag. Idag leder han dessutom.
Nu är det nästan natt. Hittade en av mina favoritpsalmer på Psalmtoppens hemsida, så jag ska bara lyssna på den en gång till innan det är dags att sova. Gör gärna det ni också!
Ps. Nu stämmer länken också. Efter mycket trasslande

5 kommentarer:

Anonym sa...

Me like!

Martin Kjellgren sa...

Nu länkar du visserligen till Bred dina vida vingar men i alla fall...

Bliv kvar hos mig - Abide With Me - är som bekant en av mina favoritpsalmer också. Fast när jag lyssnat igenom en förfärande mängd gulljesusiga, frimicklarversioner på YouTube får jag känslan av att många fastnat för den vackra melodin, utan att riktigt lyssna på allvaret i texten...

Miriam W Klefbeck sa...

Jag vet, det går inte att få länken att träffa rätt. Skrållar man uppåt kommer man till Bliv kvar...

Magnolia sa...

"Bliv kvar hos mig" - är i alla kategorier det psalm jag älskar mest. Livets skörhet vars yttersta hopp och grund är en Gud som låter oss leva av hans nåd.

Också en underbar bild av vad jag i mitt innersta hoppas sker i mitt och varje människas dödsögonblick: Kristi kors som skinner mot oss och som får natten att vika...Blir nästa gråtfärdig av att skriva om den..haha

Evas blogg sa...

Och jag minns en sen kväll i en av våra kyrkor. Jag och en av prästerna satt kvar och pratade. Så ställde han sig upp och sjöng för mig. Han sjöng just, "Bliv kvar hos mig". Hans röst ekade i hela kyrkan, som var mörk så när som på några ljus. Den stunden glömmer jag aldrig. Och psalmen är en av de vackraste jag hör/sjunger.