söndag, maj 04, 2008

En litterär enkät

Ännu ett blogg-cirkulär. Om böcker denna gång - *emfatiskt samtycke*.-


1. Vilken bok läste du senast?
Brunstkalendern av Emma Hamberg.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Ska läsa ut The Gravedigger´s Daughter vid tillfälle

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det har jag inte tänkt på. Kanske ungefär 50-50 eftersom jag läster så mycket kärleksromaner...

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" eller dylikt?
Bara om jag läser kurslitteratur...

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Efter författare (har jag läst något annat av samma), texten på baksidan, genren, och faktiskt omslagen också. Jag tycker brittiska/amerikanska böcker har mycket mer tilltalande omslag.

6. När blir en bok för lång?
När den är tråkig, oavsett sidantal.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska.
Ja, (om boken är skriven på engelska) Det är nästan att föredra eftersom det går långsammare och tvingar mig att läsa noggrannare för att förstå.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Oj. Det minns jag inte, kanske Maisie Dobbs-serien.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, det gör jag hela tiden. Jag ger inte upp aktivt, utan glömmer bara bort boken.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Flickböcker, deckare och romaner, och teologisk facklitteratur har jag gott om.
Fantasy läser jag aldrig, bortsett från Harry Potter om det nu räknas dit.

Inga kommentarer: