söndag, maj 25, 2008

I drömmarnas land

Jag brukar i allmänhet inte minnas vad jag drömmer, men natten till idag drömde jag bara SÅ märkligt. Det låter rätt komiskt när man återberättar det, men det var faktiskt riktigt obehagligt medan det pågick.
Alltså. Jag drömde att jag var på en kyrkogård, där det fanns färska kistgravar, alltså sådana där med en avlång jordhög framför korset/i-väntan-på-sten-skylten. Jag stod där och filosoferade, då det plötsligt small till vid en grav en bit bort, och kom som en vit blixt. All jorden rasade in med ett brak och de omkringstående skyndade fram och skrek att ojojoj, kistan gick sönder, han ramlade ut, vad ska vi göra...? Så här långt kan ju drömmen förklaras med att jag tittat på Uppdrag Granskning och följt med i debatten den senaste veckan, men det blev raskt ännu konstigare. För, de omkringstående, för mig helt obekanta personerna tyckte att det bästa stället att lägga den krossade kistan med innehåll var i bakluckan på min bil! Och jag hann inte ens protestera, innan jag plötsligt svängde ut från parkeringen med en baktung bil där det av någon anledning var fullt av kluckande vatten omkring kistan i bakluckan och körde till - förstås - Sankta Ragnhildsgårdens läskiga personalgarage, som är mardrömslikt även i vaket tillstånd. När ställde jag bilen med dess morbida hemlighet allra längst in och försökte sedan hitta någon som kunde hjälpa mig att få bort lik och kista från min bil. Men så fort jag trodde jag hittat hjälp, så försvann den. Jag sprang in på centralvaktmästeriet, men vare sig Å, J eller M var där, jag försökte med begravningsbyråerna men de förstod inte, och hela tiden var jag rädd för att någon skulle öppna min bagagelucka och se alltsammans. Jag vaknade i och för sig innan detta hemska hände, men då kände jag mig rejält konstig till mods...
Om någon av mina läsare är hänfallen åt drömtolkning, så är väl detta något att bita i?

1 kommentar:

Anonym sa...

Dags för semester blir min blygsamma tolkning ;)