fredag, maj 30, 2008

Och så var det sommar

Fast det varit sol och varm många dagar i sträck och jag haft 3/4-byxor hela veckan, var det inte förrän i eftermiddags jag verkligen greps av insikten att nu, nu ÄR det faktiskt sommar. Den välbekanta känslan av värmerelaterad klåda spred sig nämligen över ryggen, där jag stod i solgasset på kyrkogården i min Margit-Sahlin-klänning och svarta nylonstrumpor och försökte att inte tänka på hur varm och törstig jag var.
Just den delen av sommaren, kombinationen sol+värme+ämbetskläder för begravning är kanske inte den jag gillar bäst, men den hör ändå till på något sätt. Syrenerna som blommade runt omkring begravningsföljet, doften av nyklippt gräs och midsommarblomster kompenserade för obehaget att vara klibbig, kliig och mosig i ansiktet. Precis som allt fågelkvitter vi hörde under kvällspromenaden nyss, grilloset i byn om kvällarna, pionerna som håller på att slå ut, doften av tvätt som hängt ute...
Imorgon är jag ledig och kan ohejdat njuta av försommaren i trädgården och i båten och kanske vid Bergabadet också. Vi får se.

Inga kommentarer: