tisdag, april 07, 2009

Musikminnen


Flicka från Backafall, framförd av Sven-Bertil Taube på en inspelning från någon gång på 70-talet, är en låtarna högst upp på min längsta Spotifylista. Jag lyssnar på den minst en gång varje dag och känner mig lika tillfreds och trygg varje gång.

Varför i hela friden då? Jo, för att när jag var liten och inte kunde somna, så brukade pappa sjunga den för mig. Och dessutom hade vi just Sven-Bertils inspelning och den brukade jag lyssna på, bevämt uppkrupen i ena hörnet av vår bruna lädersoffa.

Det känns inte som så länge sedan när jag hör sången. Men det är det faktiskt. När jag satt och funderade över hur en ollonborr egentligen ser ut, så kan jag inte ha varit mer än tre år - det är 27 år sedan. Men den låter och känns precis lika bra fortfarande, och det är ju tur!

Inga kommentarer: