torsdag, april 30, 2009

Bitterprälla

Vi behöver få in fler yrkesgrupper i samtalet, och tala om hur det är att vara man och kvinna i kyrkan (Katarina Wuopio i Kyrkans Tidning).

Hon sätter fingret på något som jag ofta tänker på, och som jag förut har bloggat om – nämligen att när det ska talas jämställdhet i kyrkliga sammanhang, så slirar samtalet ofta rakt in i ämbetsfrågan, och stannar där. Vilket är föga konstruktivt, men egentligen inte särskilt konstigt. Det är lättare att skylla på en liten grupp som man genom avståndstagande och osynliggörande ger närmast mytiska egenskaper, än att se om sitt eget hus och sin egen vardag och faktiskt göra något åt sånt som inte ens är svårt att åtgärda, utan bara jobbigt eftersom det kräver självrannsakan och en hel del ansträngning.

Som till exempel löner – varför tjänar vaktmästare inte sällan med än församlingsassistenter? Varför är en kvinnlig kamrer sämre betald än en manlig? Beror diakonatets låga löneläge bara på att deras utbildning (ibland) är kortare än prästerskapets – eller på något annat, som till exempel att diakonatet består övervägande av kvinnor?

Hur resonerar vi vid tillsättningar – anses ett arbetslag med ”för många” män som ett lika stort problem som ett med ”för många” kvinnor? Betraktar vi en gift kvinna i fertil ålder som lika attraktiva för en ledig tjänst som en gift man i samma ålder, eller tänker vi ”föräldraledighet” när vi ser henne och ”stadgad och påtlitlig” när vi ser honom?
Och så det mer subtila – hur möter vi varandra? Får kvinnor vara starka, brinnande och bestämda på Svenska Kyrkans arbetsplatser? Vilka ges mest utrymme på sammanträden? Vilkas idéer blir hörsammade och vilka får störst spelrum i gruppen? Talar vi om och till varandra på ett lika respektfullt sätt oavsett kön? Behandlar vi kyrktanterna på ett annat sätt en kyrkorådsfarbröderna?

Jag har varit präst i fem år. Jag har aldrig undvikit sammanhang där det finns människor som inte tror att Gud kallar kvinnor till präster – snarare tvärtom. Men jag kan ärligt säga att jag aldrig upplevt mig diskriminerad, kränkt eller ifrågasatt av dessa människor, kollegor såväl som andra, för att jag är en prästvigd kvinna. I dessa sammanhang har jag blivit bemött till största delen med respekt, nyfikenhet och faktiskt kärlek, och i undantagsfall med stillsam likgiltighet.

Däremot sker det minst en gång i veckan att jag blir särbehandlad för att jag rätt och slätt är kvinna, och dessutom en (med kyrkliga mått mätt) ung sådan. Milt och omilt blir jag påmind om att min plats och min roll är att vara omvårdande, varm och inkännande. I olika sammanhang ser jag hur mitt kön liksom är en del i bemötandeekvationen, utan att det egentligen har någon betydelse i sammanhanget. Jag förväntas vara en motbild och ett alternativ till mina manliga kollegor – samtidigt som jag ofta inser att förväntningarna på mig är lägre ställda, eftersom jag ofta får höra att jag är så ”duktig” när jag gör helt vanliga saker som ingår i varje prästs tjänst.

Det här är inget angrepp på min arbetsplats eller min församling – precis samma saker äger rum oavsett i vilket sammanhang jag befinner mig och jag är övertygad om att kvinnliga kollegor såväl som kvinnor i andra yrken delar min upplevelse. Oftast tänker jag inte ens på det, för jag är så van vid det. Men ibland blir det påtagligt –
som nu, i kyrkovalstider - och då är det frustrerande att det att så många av dem som har makt och ansvar att faktiskt förändra sliter fram ämbetsfrågeskynket och viftar med det ett varv till istället för att ta itu med vardagsdiskrimineringen på allvar. För den är ett faktiskt problem för oändligt många fler, ett trovärdighetsproblem och en rejäl helgelseutmaning.

7 kommentarer:

Emelie sa...

Men Miriam! Så himla bra! jag har gått och funderat på om jag var tokig som sådär till vardags känner mig lite negativt särbehandlad för att jag är ung kvinna. Sedan funderar jag på hur man kommer tillrätta med dessa problem, det är svårt och handlar ju om samhällsattityder. Både i och utanför kyrkan.

kyrksyster sa...

"Bitterprälla" - vilket underbart uttryck!

Du har så rätt i det du skriver. Det är inte de s k "kvinnoprästmotståndarna" som gör det svårt för kvinnor. Dom har i regel arbetat hårt med sin kvinnosyn och är mer genomtänkta än de flesta andra.

Nej, problemet sitter hos alla de omedvetna vanliga män som kvinnor som bara tar vissa saker som givna. Dom som vill ha en kvinnlig kyrkoherde för att dom tror att dom kan bestämma själva då. De som reducerar kvinnorna i kyrkorådet till kaffekokerskor... de som tycker att den gifta diakonen ska nöja sig med "en slant för besväret" istället för rejäl lön... De som ignorerar, klappar på huvudet, är överdrivet förstående för att en småbarnsmamma inte kan jobba mer än sin arbetstid... som viskar om klimakteriebesvär...

Och de kvinnor som fryser ut den som inte bara vill tala barn, mode och senaste skvallret vid fikabordet...

Karin sa...

Javisst har du rätt. För några år sen kom en bok som heter "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra". Den är bra, läs den om du inte har gjort den redan.

Man behöver inte vara feminist för att hävda rätten till sina egna tankar.

Och det är viktigt att vi inte faller in i samma mönster och behandlar våra yngre kollegor på matriarkalt sätt.

Kvinnoprästmotståndarna ser man inte mycket av i det vanliga livet. Men däremot en hel del vanlig könsmaktsordning, där kvinnor alls inte är utan synd. Det är inte mer ok att hacka på en kvinna bara för att man är kvinna själv.

Miriam W Klefbeck sa...

Tack för glada tillrop och viktiga synpunkter - Karin har en väldigt viktig poäng i att ansvaret för förändringen, liksom upprätthållandet av skevheten, också ligger på kvinnor. För det är så lätt att av strategiska, defensiva eller helt enkelt lättjefulla skäl spela med, efter de regler man egentligen inte gillar.

Cecilia N sa...

Och vet du vilket Wv-ord som kom nu?

Prello!
För övrigt instämmer jag.

Maria sa...

Min "favorit"-kommentar är "Passar din make din dotter när du jobbar?". Nej, han är hennes pappa, han passar henne inte. Och en sådan fråga kan dyka upp från de i övrigt vettigaste människor. Suck.

Lars Flemström sa...

Tiden förë kvinnoprästbesutet 1958 var en höjdpunkt i Svenska kyrkans historia, och denna "old time religion" måste vi få tillbaka, men med och förmedlade även av er kvinnliga präster. Och jag vet att många kvinnliga präster redan gör det.

Men "enhetskyrkan", eller vad man ska kalla den, kommer aldrig tillbaka. Det här med att kasta ut kvinnoprästmoståndarna handlar ju egentligen om det, samma "enhetskyrka", men med jämställda eller feminina förteckan. Så mycket borde vi väl ha lärt oss av "mångkulturalismen" och "mångreliositeten", så att vi kan leva med olika åsikter i ämbetsfrågan i Svenska kyrkan.

Som äldre man skulle jag kunna känna mig "kränkt" av att Gud har givit ett särkilt uppdrag (att bli präster) till vissa unga kvinnor, men inte till mig. Men jag blir mer förargad på vissa unga manliga präster. För visserligen har de också fått ett särskilt uppdrag från Gud, men det ger dem ingen rätt att behandla äldre människor som mindre vetande.

Som lekman kan jag nog känna igen "that old time religion", men jag kan inte celebrera nattvarden. Det har Gud bestämt.

Till skillnad mot frikyrkorna tror vi i Svenska kyrkan att det är något särskilt med prästämbetet. Och då kan vi ju inte reducera till en jämställdhetsfråga. "Äntligen stod hon i predikstolen" - men då hade kyrkan avskaffat prästämbetet och ersatt det med något slags frikyrkligt pastorsämbete för både män och kvinnor.

Så vill jag inte ha det. Ska vi ha kvinnliga präster, ska de vara präster på riktigt! Och det är då, som invändningarna kommer från vissa manliga kollegor, vilket måste tolereras som en del av sakens natur.