torsdag, april 23, 2009

Goda intentioner

Hela förmiddagen idag gick omkring och filade inombords på ett blogginlägg om uttrycket Våga Vara Kyrka, som dels är titeln på en bok av Fredrik Modeus, dels något som Annika Borg meddelar i en krönika i dagens Kyrkans Tidning att hon inte riktigt förstår.

Sedan gick dagen väldigt fort och blev väldigt lång och nu är klockan alldeles för mycket och jag alldeles för trött. Saken får bero tills vidare. Men ni får gärna kommentera och berätta hur ni resonerar, så blir det säkert ett bättre inlägg, när det omsider blir ett!

Behöver du ett lösenord för att läsa krönikan? Det står längst ned på sidan två i pappers-KT.

6 kommentarer:

Magnolia sa...

Har skrivit lite kort om det på min blogg...

Jonas sa...

Annika Borg är en skam för Svenska Kyrkan och dess präster i synnerhet. Varför är det bara liberalteologer som får bli fasta skribenter i Kyrkans Tidning, Amos och liknande? Tyvärr är det symptomatiskt för vår kyrkas situation.

Jonas sa...

Boken Våga vara kyrka är för övrigt väldigt bra och rekommenderas att läsas som studiecirkel i församlingen, är själv med i en. Uppenbarligen har inte hon läst boken, eller så förstår hon inte, även om hon nu är doktor.

Miriam W Klefbeck sa...

Jag tror att Annika läst avhandlingen "Finns det en klyfta mellan kyrkan och folket" av Elisabet Arborelius, och utifrån detta skrivit sin krönika.
Vill du läsa om avhandlingen, läs här: http://www.dn.se/opinion/debatt/folket-underkanner-nastan-varannan-prast-1.851202

Borgs resonemang klarnade lite när jag läst detta - även om jag fortfarande inte håller med henne.

Anonym sa...

En liten rättelse bara, Fredriks bok heter Mod att vara kyrka

Miriam W Klefbeck sa...

Jag tänkte väl att det var något som inte riktigt stämde - men det är som sagt en bra bok! Tack!