onsdag, november 03, 2010

Mina vägar är inte era vägar, säger Herren...

...och varför skulle en Gud som räddade världen via en tonårsgraviditet, och en Frälsare som öpppnade blindas ögon med sand och saliv, banga för att använda sig av heminredning och presentpapper för att föra människor till sig?

Sofia uttrycker det fint i en kommentar till mitt förra inlägg, och jag citerar en liten bit:

"...det kan mycket väl finnas djup i det som inte är medvetet hos den som tillverkar och köper. Det står ju i Bibeln att man ska vara vänlig mot främlingar för att det har hänt att människor haft änglar på besök. Jag tänker att det kan vara så med de där inredningsdetaljerna, orden i sångerna, eller vad det nu kan vara. Eftersom jag hade firat advent och allt det andra så hade jag ju hela klangbotten klar för mig när det gick upp för mig vad Gud var. Och inte minst sångerna, folkliga koraler och andliga visor, som jag träffat på som folksångerska - för mig sade de någonting vackert om människan men de hjälpte säkert till att föra mig närmare det kristna. Så jag tror inte att det är så alldeles säkert att vi som är troende ska fnysa åt såna där tendenser(...)"

Klokt tänkt. Jag ska inte fnysa mera.

1 kommentar:

Gunnel sa...

....och jag skall inte fnysa mera åt teologer, som inte fattat poängen med GT + NT = SANNINGEN om Jesus