torsdag, juli 09, 2009

Skrivarväder


Idag ösregnar det och det ser ut som om det skulle kunna tänkas hålla på hela dagen. Det tycker jag är rätt skönt. Dels för att fredagens kombination av 39 graders feber och 30 graders värme gav mig mitt lystmäte på värme för ett bra tag framöver, dels för att jag behöver få en hel del saker skrivna idag - predikan, vigseltal och griftetal.

Ni får gärna hjälpa till - predikan är givetvis inför söndagen, som är Apostladagen. Min tanke är att utgå från Petrus reaktion "Lämna mig Herre, jag är en syndare", men riktigt hur jag ska gå vidare därifrån, det vet jag inte än. Så lämna gärna era förslag, reflektioner och varningar i kommentatorsfunktionen! Resultatet kan definitivt komma att publiceras här!

3 kommentarer:

Graham Jarvis sa...

Evangelieboken har teman i fel ordning. "Sänd mig" ska komma efter "Efterföljelse" och inte före. ("Följ mig och jag ska göra er till människofiskare")
"Q. What is man's chief end? A. To glorify God and enjoy him forever"
(Westminster Shorter Catechism)
Alla kristna - präster, missionärer, lärare, lokalvårdare, pensionärer .... har samma kallelse i botten. Att följa Jesus - utifrån denna kallelse kommer sändningen. (Inte min egen insikt utan Magnus Malms - från "Vägvisare")

Cecilia N sa...

En bra poäng där, Graham.

Nu har du säkert skrivit klart, men det jag tänkte på var att Jesus inte på något sätt kommenterade det Petrus sa om att han var syndare. Det var liksom inte nåt viktigt.
Bara han inte var rädd så skulle det här bli bra.

Graham Jarvis sa...

Jag läste förstås slarvigt. Tog inte riktigt till mig utgångspunkten i Petrus...
Själv funderar jag ofta om varje gudstjänst inte skulle kunna börja med prästens hälsning:
"Hej, jag heter NN och jag är syndare..."
(Ungefär som AA tänker jag)