fredag, juli 10, 2009

Avgudrun?

Erika Cyrillus är upprörd över reklamtexter om buddhism och annan österländsk religion i en klädkatalog från Gudrun Sjödén.

Det är inte jag. Klart jag tycker texten i katalogen (som är en provkatalog med höstens kollektion) är fånig, naiv och idylliserande och liksom förutsätter att de kvinnor som handlar hos Gudrun är New-ageiga och allmänt rökelsepinne-mysiga, liksom. Men med tanke på vilka falska gudar som modeindustrin i allämhet tillber (skönhet, undernäring och människan i största allmänhet), och med tanke på alla de människor som far illa i klädindustrin, så förstår jag inte riktigt varför lite buddha-romantik sticker så dant i ögonen.

Ska man hitta invändningar mot Gudrun Sjödén, så kan man koncentrera sig på det faktum att företaget inte ville delta i studien som Rena Kläder gjorde för ett tag sedan.

3 kommentarer:

Magnolia sa...

Mitt i prick!

Jonas sa...

Jag tycker inte heller att det gör något på vilket sätt kläderna marknadsförs..däremot är Buddhismen verkligen en falsk religion som vi ofta är för undfallande emot och inte kritiserar tillräckligt, bara det som upplevs positivt lyfts fram. För den buddist som inte omvänder sig finns ingen frälsning att få hur många goda gärningar denne ändå gör och oavsett hur denne lever.

Tro Håb og Kærlighed sa...

OK, Jonas - godt at vide, at der er nogen, der har helt styr på, hvad Guds vilje er med alle mennesker.