fredag, juli 31, 2009

Den vilda jakten på sopbilen

Varannan fredag kommer sopbilen. Då måste vi, helst redan på torsdagskvällen, dra ut soptunnan från dess plats mellan häcken och rabatten, till en mer strategisk plats i grindhålet. Missar man det, får man öva på att packa soppåsar utan att de spricker.

Det är lite klurigt att hålla reda på vilken fredag det är, men vi har några tumregler som vi konstruerat utifrån olika kyrkliga publikationer: Om det har kommit en Kyrkans Tidning på torsdagen, så kommer sopbilen på fredagen. Har det däremot kommit en SPT i brevlådan på fredagen, så är soptunnan inte tömd. Lätt som en plätt. I teorin.

Igår kom det en Kyrkans Tidning men vi tänkte inte på att dra ut soptunnan. Inte förrän vi var mitt i morgonbestyren med dusch och sånt, och sopbilen plötsligt stod hos grannen och det kort sagt var väldigt bråttom. Iförd den inte särskilt smickrande utstyrseln jeans och pyjamasjacka kastade jag mig ut och flyttade tunnan. Bilen stod då vid församlingshemmet och enligt maken, som betraktade det hela från fönstret, såg föraren precis vad som skedde - men åkte ändå förbi vår utdragna tunna på vägen tillbaka. Jag lommade in och började mentalt förbereda mig för vad det innebär att ha en överfull soptunna i rötmånadstid.

Men min envise make gav inte upp. Med tröjan ut-och-in, jagade han ikapp sopbilen på bästa Lotta-på-Bråkmakar-manér och frågade om han skulle hämta soptunnan och genskjuta sopbilen, eller om han kunde tänka sig att ta vägen om vår uppfart. Och se, det kunde han. Tänk vad lite förnedring kan göra...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha!!! Jag brukar också jaga sopbil - men vi har en lite tvärgata som den åker in på lite längre ned på gatan så jag brukar ta med mig tunna och springa dit när den kommer ut från den gatan, och de är alltid lika glada när vi ses där. Sopgubbarna med sin bil och jag med min soptunna.

Carl-Henrik sa...

Våra sophämtare kommer faktiskt och tar tunnan där den står, däremot sätter de inte tillbaks den utan lämnar den ute vid vägen, men det kan man väl leva med.
Värre är när de inte tömmer hela tunnan, vilket har hänt ett par gånger, eller när man har missat att skotta ordentligt för då vill de inte gå och hämta någon tunna alls... Ja ja, det är en ständig sopstrid!