fredag, juli 03, 2009

Bafucin, Piggelin och förmodligen Penicillin.

Att halsfluss är av Satan har jag vetat många år - jag är ett halsbarn med mandlar stora som golfbollar även när de inte är infekterade. Men utöver att det gör ont, smakar illa, är svårt att äta och dricka, så lyckas alltid mina flussar komma så ohemult olämpligt. Här är en kort historik:

April 2005 - strax efter påsk, mitt i jobbsökarstadiet på pastorsadjunkturen.
Juni 2005 - samma vecka som jag skulle börja mitt nya jobb.
December 2007 - mellan andra och tredje advent
Juli 2009 - Pappas 60-årsdag, tillika mitt i mitt vik. kh-förordnande.

Nu sitter jag här och väntar på att Vårdcentralen ska öppna sin växel så jag får komma och visa upp halsen snarast. Sedan väntar förmodligen några dagars Piggelin-,Bafucin- och Penicillindiet. Det är inte utan att jag tycker rätt synd om mig själv.

5 kommentarer:

Liselotte Malmqvist sa...

18 december, minns inte vilket år. var hos läkaren, själv har jag kronisk bronkit vintertid, förmodligen pga en rökande moder. Jag fick talförbud... Jag försökte förklara läget. Jul - präst - kyrka - tala - gudstjänst... Inte talförbud... medicin! jag fick medicin, lyckades tala mig igenom de felsta gudstjänsterna, församlingen slapp alla litanior... vilket det hade blivit om jag försökt ta ton... Varför blir man alltid sjuk vid fel tillfälle? En gång insåg jag inte att jagv var sjuk. Det är inte helelr så bra. Lunginflammation, influensa och förkylning... jobbade på ändå. Lite ont ska man väl tåla. Då blev jag sjukskriven i tre veckor. För ölite förkylning, inte konstigt att de suckade. Tunnis. Men ändå genomförde jag ett barnkalas, ensam med 18 barn. Varför ska man alltid vara så duktig? så jag hoppas att du inte jobbar nu... Ingen duktig storasyster!

Miriam W Klefbeck sa...

Nejdå, jag jobbar inte. Inte ens via telefon eller mail. Jag bara halvsover, lyssnar på mystiska P1-program och tittar på TV. Och svettas.

Magnolia sa...

Mmm vet precis vad du menar med halsmandlar stora som golfbollar - trodde jag var ensam om denna naturens nyck, men uppenbarligen inte =)

Krya på dig!

Limnologrn sa...

Man kan få mandlarna borttagna om man får halsfluss ofta. Det är värt det.

Miriam W Klefbeck sa...

Limnologen: Jag börjar överväga det starkt faktiskt. Men jag minns ju hur ont du hade efteråt...även om sorbeten var god...