måndag, mars 16, 2009

Om nasala madeleinekakor

På Hemköp i eftermiddags fick jag plötsligt en märklig känsla av att vara på jobbet. Inte så att jag trodde jag VAR där, men alla associationer flög dit utan synlig orsak. Efter en liten stund kom jag på varför - mannen som stod intill mig och packade i sina kassar, använder förmodligen samma rakvatten eller tvål som en av mina kollegor. Jag har aldrig tänkt särskilt på hur han luktar - inte förrän det plötsligt började dofta så i "fel" sammanhang.

Doft- och smakminnet, har jag läst någonstans, lär vara de starkaste minnesfunktionerna. Vilket förklarar varför jag avskyr articifiell hallonsmak på läsk och godis (jag fick hallonpenicillin en gång när jag var liten) såväl som varför jag tycker Barnängens hårdtvål luktar så gott (pappa använder sådan). Parfymen Samba Blå luktar högstadiet och smält ost i micron luktar mellanmål hemma hos Y för länge sedan. Elnett-hårspray luktar mormor och gulaschsoppa luktar matsalen på Karro. Nyslungad honung smakar morfar och ylang-ylang luktar som vårt badrum i Uppsala. Gul Ajax luktar Karl-Johansgården där jag jobbade på somrarna förut, och stearinljus kombinerat med varm människa luktar missionsauktion.

Vilka är era doftminnen?

Inga kommentarer: