tisdag, mars 24, 2009

Kursen då alltså

Trots en väldigt liten bil och väldigt mycket snöande, tog jag och kollegan oss både till och från Hjelmseryd utan problem. Med rätt inställning och mycket lösgodis klarar man det mesta och väl framme kunde vi konstatera att det var värt det.

Liturgi och ecklesiologi och förhållandet dem emellan var ett återkommande tema under dagen, i olika sammanhang och former. Självklart har jag tänkt på det förut, men det var mycket nyttigt att få det aktualiserat och diskuterat, och det tror jag många sammanhang - gudstjänstgrupper, kyrkoråd, prästkonvent, körer mm skulle må ytterst väl av att göra. Vad säger gudstjänsten om kyrkan? Och vad säger kyrkan om gudstjänsten? Vad är omistligt? För vems skull finns gudstjänsten?

Samtalet rörde sig också om identitet och avgränsningar, om hur man definierar in sig själv och ut andra genom att använda adjektiv som inte alltid är så där glasklara vad de egentligen betyder - som t.ex. inklusiv, allmänkyrklig, katoliscerande, protestantisk mm. Min gamla käpphäst sprang också några varv (utan att jag släppte ut den), alltså frågan om varför kyrkans höga tak så ofta är ett snedtak?

Både representanter för det nyutgivna Missale (Artos förlag) och för Svenska Kyrkans handboksrevision var på plats, vilket gav bredd till samtalet och tillfälle att ställa frågor, ge synpunkter och dela erfarenheter.

Det var med andra ord en intressant och givande dag med goda samtal och gott lyssnande. Och ja, jag var den enda prästvigda kvinnan på plats och visst kändes det lite konstigt. I ungefär tio minuter. Sedan tänkte jag inte på det, och det tror jag ingen annan gjorde heller.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var en trevlig dag! Kul att se din fina blogg.
Och kul att träffa dig också i Hjelmseryd. Prästen i grannförsamlingen (Christian Braw) har redan börjat använda nya missalet! Han tyckte Maria bebådelsedag var finare där-det tog upp inkarnationen.

hälsn Elinn och Joel
Hälsa organissan i Tveta

Miriam W Klefbeck sa...

Hej själva - vad roligt att ni hittade hit! Jag har använt missalet några gånger, jag med. Det finns flera fina välsignelser, och en fantastisk prefation för mässa med barn!
Allt gott - jag ska hälsa Karolina!

Anonym sa...

Tack, Miriam, för Din utvärdering av dagen! Jag håller med om det mesta. Det var mycket givande och jag hoppas verkligen att det blir en fortsättning - det finns hur mycket som helst att tala om kring detta ämne. Själv använder jag Missalet söndagligen (gjorde det f ö även i går kväll när jag firade Midfastosöndagen, eftersom vi hade högtidlighållit den rätta dagen i söndags).

En behållning av måndagen var att få se och hälsa på Dig i verkligheten. Det är en intressant sak med bloggosfären: man tycker sig ha lärt känna en person som man aldrig har träffat. Men ibland är det gott att lämna den virtuella världen och tala ansikte mot ansikte. Cyberrymden kan - med all sin förträfflighet - aldrig uppväga mänsklig samvaro.

Cecilia N sa...

Hur menar du med snedtak? *nyfiken*

Miriam W Klefbeck sa...

Fredrik: Håller med dig - både om studiedagen, och om att verkligheten är snäppet vassare än bloggosfären. Roligt var det också för mig att upptäcka att jag hade flera läsare bland medkursarna!

Cecilia: Med snedtak menar jag att det ofta påstås vara högt i tak - men det gäller bara för vissa saker. "Här får vi säga, tycka och be vad vi vill - men inte det, det och det".

Anonym sa...

Kul att du gillade dagen. Jag var helt slut efteråt (den kan ha berott på den sena söndagskvällen hos Löwegren) och det tog ett tag att reflektera över det som sagts. Det gjordes flera kopplingar mellan eklesiologi och liturgi vilket är fruktansvärt intressant. Det skulle vara roligt att fortsätta fördjupningen där. Roligt att du var med.
Henrik Glamsjö