måndag, december 22, 2008

Julstatus i Smurfstugan*

Granarna var inte slut och ett stiligt exemplar väntar i skjulet. Lika stilig som förra året är den dock inte, men så var den också 300:- billigare...

Jag noterar att hyacinter nuförtiden tydligen ska placeras i genomskinliga krukor med grus i. Mina står i terracottakrukor och ser fåniga ut. Jag ska se om jag kan åtgärda detta imorgon. Annars är det ju doften som räknas.

Eftersom vår gamla ljusslinga visade sig vara till hälften mörklagd, slog vi till och köpte en ny. Bara för att upptäcka när vi kom hem att sladden var för kort för att räcka fram till granen där den brukar sitta. Nu sitter den i plommonträdet, även det ser något fånigt ut, men det får duga.

Vi tog det stora gemensamma beslutet att rationalisera bort julskinkan. Jag äter sällan av den alls, utan tycker mest att det är trevligt att huset luktar skinka. Maken äter visserligen gärna skinka, men tycker inte att det är nödvändigt att tugga sig igenom en skinka på egen hand.

Imorgon utbryter stora julpyntskaoset. Det kommer vara rörigt ett tag men fint när det är över. Kanske att ni får se bildbevis.

*När vi flyttade in i vårt hus var det smurfblått på utsidan. Nu är det rött, men namnet Smurfstugan hänger ändå kvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Angående julskinkan: det finns numera enstaka skinkskivor att köpa i snygg förpackning. Lagom mängd under julhelgen för en som är ensam om att äta skinka. Rekomenderas varmt!