söndag, december 21, 2008

Dissa inte julen!

Jag blir sur när folk ifrågasätter julklappar, julmat och andra mer materiella inslag i julfirandet med bestämd hänvisning till att julen handlar om odefinierad Harmoni, Gemenskap och Stillhet. Det är ju bara att byta den materiell och prestationsinriktad stress mot relationell och känslomässig sådan. Det som är tänkt att ge befrielse lägger liksom sten på börda.

Jag tycker att det bästa med julen är att den kommer oavsett omständigheter. Oavsett om det är snö, oavsett om alla är sams, oavsett antal och prisklass på julklapparna, oavsett om jag har någon att krama vid Kalle Anka, oavsett allt detta världsliga så handlar julen djupast om något som verkligen gör skillnad. Om att Gud blev människa för vår skull, för att vara med oss precis där vi är och hur vi än har det. Det handlar om att det största i världen tog gestalt i det minsta, och det handlar om mig personligen. Barnet i krubban är inte bara en bebis för länge sedan. Han är min bror, min vän, mitt liv, min död och min salighet. Hans närvaro, hans innebörd och hans effekter påverkas inte av hur vi firar, tillsammans med vem eller hur det känns. Att minnas detta i juletid är inte bara intellektuellt hederligt, utan också något som jag tror kan skänka både tröst, harmoni och gemenskap - på riktigt, även efter jul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

... och jag tycker att det bästa med julen är att den snart är över... tänk vad olika man kan vara. Men Jesus är fin. Den gåvan vårdar jag ömt. Dagligen.

Sus--IE sa...

Tack för ditt inlägg om julen. Precis så är det ju - den kommer oavsett. Och kommer att göra!
jag läser din blogg lite då och då och tycker den är intressant.
God Jul!
Susanne

Evas blogg sa...

Julen är en magisk tid som jag inte vill vara utan. En fin jul önskar jag dig!