lördag, oktober 18, 2008

Vad har vi för val?

Signaturen Rune, skriver en klok kommentar till inlägget Frimodig Kyrka etablerad i Skara Stift Karin Långström Vinges blogg. Läs gärna både inlägget och de övriga kommentarerna för att få en korrekt bild av sammanhanget - här har jag valt ut mina hjärteformuleringar:

"(...)Jag håller med om att det är de som inte accepterar reformen från -58, som har problem med samarbetet, inte vi andra. Men anledningen till det är ju just en konsekvens av deras teologiska övertygelse (...) Problemet är ju deras, inte vårt, men det blir vårt därför att de är våra bröder och systrar, som vi älskar. Därför kan vi inte bara låta dem dra, utan att ha gjort ALLT, för att hitta vägar att leva i enhet och kärlek. Det nya budet är ju att vi ska älska varandra, så som han har älskat oss. Så vad har vi för val. Jesus ber om vår enhet "för att världen ska tro". Det ensamt är väl värt all möda som tänkas kan."

Jag vet inte vem du är, Rune, men stort tack för detta som känns så inspirerande att jag bara måste se till att ännu fler får läsa det!

4 kommentarer:

kantorn sa...

Amen!

Jag är mycket glad för att ha fått en ny kollega. En komminister. Kvinna, lungn och klok.

Anonym sa...

Tror det är dags för storasyster att gå med i Frimodig kyrka...

Miriam W Klefbeck sa...

Hej anonym. Jaså, det tycker du? Om du talar om vem du är kanske jag kan överväga saken...:-)

Anonym sa...

Jag vet vem Rune är och har egen erfarenhet av honom från OAS sommarmöte 2007 i Skövde och kan intyga att det är en bra präst.

Ja Frimodig kyrka har ju möte nästnästa helg i Stockholm, dit ska man..