lördag, oktober 25, 2008

Koreografi

Fru Kaos har många spännande planer. Som att sjunga Måneåsol i Nacka Forum. Sådana initiativ gillar givetvis jag som är en Måneåsol-branschen på heltid, så här kommer en kort manual till rörelserna som gäller för vers 1 och vers 3. Kristologin i vers 2 är för avancerad för att göra sig i rörelseform. Observera att det finns många skolor vad gäller rörelserna till Måneåsol. Detta är vad som gäller i Södertälje-Tveta församling just nu. Tänk också på att less is more är helt fel inställning när det kommer till Måneåsol. More is more.

Okej, då kör vi:

Måne - rita en stor halvcirkel i luften framför dig med en kupad hand. Som du skopade glass ur en jättestor Bigpack på högkant
och Sol - ritar du en hel cirkel med båda händerna, börja uppifrån.
Vatten - vågrät vågrörelse med handen. Tänk "En kulen natt"
och vind - svep lite fram och tillbaka framför dig med handen. Tänk New-age-dans.
och blommor -knäpp händerna framför dig, öppna dem sedan uppåt, som en blomma som slår ut.
och barn - vagga ett imaginärt spädbarn i famnen.
Skapade Gud - peka vördnadsfullt mot taket
Himmel - för armarna uppåt och utåt över huvudet
och jord - se rörelserna till "sol".
Allting är hans, Herren vår Gud vill vi tacka - se allmänt tacksam ut.

Refräng - inga rörelser, vagga lite i takt bara.

Anden vår tröst - slå armarna om dig själv
levande - skaka lite på armarna framför dig. Tänk dansen i Can´t buy me love eller en hund som simmar
varm - slå armarna om dig själv igen och gnugga dig på överarmarna
helig - sträck upp armarna i en riktig lovsångspose. Kolla God Channel Europe för inspiration
och stark - gör en Popeye-pose, dvs, böj armarna vid armbågen och spänn dig
talar om Gud - behåll Popeye-posen, men låt händerna "prata" genom att fingrarna möter tummen om och om igen
stöder - låtsas att du tar stöd i något framför dig, med handflatorna nedåt
och bär - låtsas att du plockar blåbär i din handflata
dag efter dag, Herren vår Gud vill vi tacka - se allmänt tacksam ut igen

Refräng - se ovan

Lycka till nu, fru Kaos. Jag ser fram emot att se och höra dig i Nacka Forum inom en snar framtid.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skrattade mig tårögd när jag följde instruktionerna!!! *asg*

Dina hänvisningar var underbara!!!

Kaos-Anna sa...

Ha, ha, ha.
HELT fantastiskt!
Jag är stum.
Underbart!

Miriam W Klefbeck sa...

Öva nu duktigt.

Kaos-Anna sa...

sKA BLI!

Miriam W Klefbeck sa...

Du glömde Jesus och mittversen!

– – – sa...

Så tacksam att ingen ser mig sitta på jobbet och göra detta...

– – – sa...

Har Miriam fått kluven personlighet och pratar med sig själv på bloggen? Jesus var väl för svår?

Anonym sa...

Den senaste kommentaren (om vers 2)var min, men Miriams namn låg på något sätt förprogrammerat i kommentatorsfunktionen.

Markus

Miriam W Klefbeck sa...

Älskling, jag skrev ju att vers 2 har en alltför djup kristologi för att gestalta i kroppslig rörelse.

Unknown sa...

vad härligt! jag kommer och tränar med dig på jobbet någon dag då Miriam?!

Karin sa...

Blåbär! Underbart. Jag som tycker att jag har lekt levande charader till det mesta i min iver att få barnkören att komma ihåg texterna. Trevligt med riktig koreografi =)

Anonym sa...

Mycket bra. Inte helt i enlöighet med TAKK (teckenkommunikation) men jag köper konceptet ändå :)

Magnolia sa...

Äsch visst funkar Jesus versen - den kör vi för fullt med våra 4-6 åringar...

Miriam W Klefbeck sa...

Liza: Jag vet, men jag var lat och kom med undanflykter...

Anonym sa...

fantastiskt! "tänk new-age-dans" :D :D