torsdag, oktober 30, 2008

Egentligen inte min grej men...

Alltså, jag är ju ingen lovsångstjej egentligen. Inte om vi använder ordet som genre-beteckning. Ska jag lovsjunga min Herre och frälsare sker det med fördel med hjälp av 1986 års psalmbok - gärna tyska eller engelska psalmer från minst 1800-talet. Eller fina högkyrkoklassiker som O helga sakrament och en eller annan Maria-antifon.

Men det här är faktiskt bra. På något vis. Även om det givetvis inte kan mäta sig med Måneåsol eller Vår Gud är oss en väldig borg

8 kommentarer:

Emelie sa...

Me like!
Speciellt på ett stort familjetältläger när det luktar eld, rök och kärlek överallt.
Eller när jag och konfirmationsprästen ska visa rörelserna tillsammans och gör olika rörelser.
Åhh jag blir alldeles nostalgisk. Tack för att du delar med dig av vad du hittar på skattkammaren youtube :)

Miriam W Klefbeck sa...

Jag är så gammal och tråkkyrklig att jag inte hade hört denna förrän min eminenta kantor (bördig från Linköping btw) introducerade den, med rörelser, på lägret jag just kom hem från.

Anonym sa...

Fantastiskt bildspel du hittat. ;)

Emelie sa...

bättre sent än aldrig du vet ;)

Cecilia N sa...

Den är en underbar snabbspolning. Jag hörde den för första gången förra sommaren. Och ja, konfirmander var inblandade ...

De hittade på egna rörelser och dansade den.

Sen den här lovsångsvideogenren på youtube är ju också lite skoj. Så mycket kitch och stora amerikanska kyrkor de signalerar. Det finns mycket att förtjust rysa åt ...

Magnolia sa...

precis som emelie säger så är det tältläger, rök och lovsång in my mind...konfirmander älskar den här och med rörelser till så har vi ju gett dem en kroppslig upplevelse av hela evangeliet. Fantastiskt! Men den är en rikgit evangelikal lovsång och vet bl.a. att maranata använder den. Vilket ju inte gör sången sämre - men kanske snarare visar varför många ine känner igen den.

Trevlig helg!

Anonym sa...

Me like!

(skulle gärna ta del av beskrivning på rörelserna...)

Anonym sa...

Men min grej är det helt klart! :D

http://www.simonlog.com/arkiv/2008/11/02/lovsang-ftw/