fredag, januari 11, 2008

Margit-Sahlinklänningen

Liza frågade hur Margit Sahlin-klänningen egentligen ser ut och hur jag använder den.

Den här varianten på prästklänning, som enligt mina källor ska vara utformad av Margit Sahlin själv, är "mitt-på-vaden-lång", lätt utställd och med ärmslut som är uppvikta med likadana kantband som kragen har. Elvan fästs med en knapp eller med knytband, men klänningen kan också bäras med ett kors som halsen.


Jag använder min klänning (som går under namnet Margit, inte helt otippat) precis som mina mer ordningssamma kollegor använder sina kaftaner - alltså på begravningar, högmässor och andra högtidliga sammanhang. Anledningen till detta är att jag känner mig ruskigt obekväm i kaftan. Dessutom hade min mamma alltid hade sådana när jag var liten, så jag tycker att en "riktig" präst ska se ut så.

Tyvärr har har jag ingen helfigursbild, och efter massor av Googlingar fick jag inse att det inte fanns någon på nätet heller, så ni får hålla till goda med min glada nuna och sneda elva :-)

5 kommentarer:

Hosanna sa...

Du är fin...med eller utan Margit ;)

Magnolia sa...

Ahhh ok - anledningen att jag frågade är för att jag skulle vilja ha ett sommaralternativ till min kaftan. Älskar den verkligen men på sommaren blir det bara för varmt. Var har du sytt upp den, vad kostar den?

Mvh

Miriam W Klefbeck sa...

Jag har sytt upp den på DiWa Design (som syr kaftaner till alla Strängnäsianer) och den kostade 5000:-.

Jag måste dock varna för att den inte är speciellt sval eftersom den är av ylle och därför fodrad med sånt där blankt materual *vaddetnuheter*. När det är riktigt varmt brukar jag faktiskt förfalla till linneprästtunika och linnekjol.

Ms. C. sa...

Hej, håller med du är jättefin på bilden.... Vet detta är ett inlägg för rätt länge sen så hoppas du ändå ser min kommentar. Är med i röda korset första hjälpen och idag hade vi besök av polisprästen i stan... Hon hade på sig ett sådant där kors som Margit Sahlin började använda... Jag skulle så gärna vilja veta lite mera om det....har smeden en hemsida? Finns det ngt skrivet? Hade varit lite kul att berätta historien på min blogg... Tyckte det var fint att präst(innor?!") i Sverige hedrar minnet av den första kvinnliga svenska prästen genom smycket. ***C.

maria.liljenberg@svenskakyrkan.se sa...

Är det en dubbelkrage? Jag håller på och syr mig en och funderar över kragen... om det är en tub-krage som viks ner med vitt kantband...
Den är sååå fin!
Mvh