tisdag, januari 15, 2008

En ny hjältinna


Inspirerad av min bloggande kollega Ulrika har jag omsider börjat läsa Jane Eyre av Charlotte Brontë.


Den är jättebra, men det är nästan så jag sörjer att jag inte läste den för tio år sedan, för då hade jag tyckt den var fullkomligt underbar. Förstår inte riktigt hur jag lyckats missa den, för under en tioårsperiod (10-20 år) läste jag bokstavligen allt i den genren (oavsett kvalitet) jag kunde komma över. Jag har inte ens sett den på TV, trots att det finns säkert tio versioner av den.



Men nu är det som det är och jag får glädjen att läsa den nu istället. Och önska att jag var lite mer som sakliga, förnuftiga Jane och vara tacksam över att mannen i mitt liv är bra mycket sakligare och förnuftigare än både mr. Rochester och mr Rivers...








1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Du har en utmärkelse att hämta på min blogg!

:-)