onsdag, januari 09, 2008

Kyrkskor - ett kärt besvär

Jag behöver ett par nya kyrkskor - alltså skor som fungerar i liturgiska och andra kyrkliga sammanhang typ begravningskaffen och sånt. De par jag växlar mellan nu är dels ett som jag har köpt på Coop Forum i Uppsala 2001 och egentligen borde ha slängt dem för länge sedan, och ett par jag haft utomhus så mycket att de är alldeles snedskavda. Alltså är det dags för en ny investering. Mina krav på goda kyrkskor är följande:


1. Ingen klack eller mycket låg sådan - jag ser så vinglig ut annars.

2. Svarta - de måste matcha Margit-klänningen.

3. Inte lack, stora spännen eller konstiga mönster.

4. Tysta - det ska inte säga klick klick när man närmar sig.

5. Mjuka - skoskav gör dig ofelbart till en sämre liturg.

Alltså, släta, platta, diskreta skor som inte blänker eller låter. Hur svårt kan det vara? Svaret är att det är väldigt svårt, speciellt om man försöker hålla sig under tusenlappen. Jag har idag letat igenom Södertäljes alla skoaffärer och kan bittert konstatera att om skorna inte har rosaprickig insida, så har de kilklack, och har de inte kilklack har de dödskallar av fuskstrass på nosen, och har de inte det så är de så lackiga att man kan spegla sig i dem.

Knulp i Stockholm finns emellertid resurser. Kanske att jag ska slå till på ett par sådana här ändå...


Bilden är från www.knulp.se

22 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Kyrkskor!! ÄNTLIGEN någon som talar samma språk som mig!! :D Jag brukar bli skrattad åt när jag pratar om mina kyrkskor! :D

Anonym sa...

Nu tycker jag iofs att think 85104 var ett bra alternativ också. Inte lika robust kanske...

Förr gick jag alltid i Kinnaskor året om så jag tackar för tipset och sparar sidan. *Här ska shopas*

Madicken sa...

Själv måste jag ha klack, annars låser sig mitt knäppa knä!

Anonym sa...

Har du kollat Frövi-skor i Gamla stan? En affär för präster och klumpfotade. De ska även ha passande skor av märket Hästens.

– – – sa...

Ibland är det lättare att vara man... Även om det faktiskt är förvånansvärt svårt att hitta ordentliga, snygga svarta skor, helt av Oxford-modell, med tunn sula... Särskilt under 1000-lappen. Men det går! Hittade nyligen ett par för blott 795 kr... (Hur konstig är man om man tycker att skor för 800 kr är ett fynd?)

Lisa Linderoth sa...

Kyrkskor är väldigt viktigt. Funderar själv över vad jag vill ha då jag börjar jobba. Själv föredrar jag mindre robusta skor med liten klack, helst släta som inte låter med med lite kvinnligare touch. Skor är så himla kul!!!!

Anonym sa...

Hålelr med Lisa; skor är så kul!!!! Fast gärna med stilett, broderade mönster och givetvis mjukt fint svindyrt skinn :)

Anonym sa...

Har du tittat på ebay? Jag har gjort en del riktiga fynd där (efter tips från min kloke make).

Rieker-skor brukar vara riktigt bra, och har funnits till fyndpriser på nätet. Jag var mycket skeptisk till hela idén om att handla skor på internet, men ändrade mig raskt då mina bekväma och diskreta tyska skor kom med posten.

Hälsningar,

L från Facebook

Maria sa...

Jag tycker definitivt att du ska slå till på just de där skorna, de var precis hur fina som helst (och nästa gång jag är i Stockholm blir det kanske ett par till mig).

Fast värre än klapprande skor är gnissliga skor, och det går liksom inte ens att undersöka innan. En dag bara står man där och inser att i samma ögonblick man vänder sig om för att fömedla förlåtelsen kommer församlingen bara höra oljudet från skorna, de mjuka, släta...

Miriam W Klefbeck sa...

Vad härligt att skor genererade ett sådant gensvar - jag ska prova både skorna på bilden och dem som Hosanna föreslog redan på lördag, då jag har andra ärenden i Hufvudstaden. Och jag håller med Lisa - skor är kul!!!

Karin sa...

Jag tillhör dom som gärna har klack. Inte minst för att man är garanterad att hitta ett röcklin som passar (de flesta är mansanpassade). Annars är det en smaksak.

Klapprande klackar? Jag går till skomakaren och får små gummipluppar på klacken.

Marta Axner sa...

Ha ha, det är uppenbart att det är fler än jag som ägnar sig åt såna här världsliga ting som vilka skor man har. Men de gånger jag har varit fel klädd/haft fula skor tar det verkligen på koncentrationen. Framför allt obekväma skor. Jag gillar iofs klack men har varit för snål tror jag. Bra skor ska man ha. Nu lär det dröja ett tag innan jag har regelbundna liturgiska uppgifter igen men när det blir dags för det så är det första jag ska göra att investera i bra kyrkskor...

Har tyvärr inga konkreta tips, mer än att Kinaskor ju är så billiga att de kan bytas ofta, och ska kan bara ha dem inomhus funkar de året om.

Anna sa...

Trodde de skulle ha typiska kyrkskor på skoaffären på andra sidan St Ragnhildskyrkan... jag hittade annars fina i skinn utan klack på skoaffären på Kringlan (förra året) tror det var typ Ecco, såna skulle nog passa till kyrkskor.

Miriam W Klefbeck sa...

Karin: Gummiploppar är en bra grej!

Marta: Var köper man bra Kina-skor? Gärna sådana där med sammet som man hade när man var liten...

Anna: Jag ska kolla Evas Skor en gång till innan jag åker till Sthlm. Där kan man göra oväntade fynd.

Helena: Frövi-skor? Låter hemtamt för en närkning, ska genast undersöka. Kanske de har något för mina abnorma hålfötter också.

/C sa...

*haha* japp, här var det kommentarer! Men så är ju kyrkskor viktiga saker, och en av de saker som kan göra folk som mest ilskna, och glada, i kyrkan också.

I ett projekt för yngre kvinnliga präster och pastorer som jag är med i är taglinen "powered by faith, verve, chocolate and really great shoes." Säger väl något om hur viktiga de är...

Miriam, rapport om skoköpet på lördag kväll då?

Maria sa...

Hoppla, ser nu att jag råkat kommentera med makens google-identitet. Nåja, det är alltså jag som skriver ovan, under det spännande namnet "brandchefen".

Magnolia sa...

Hej miriam,

Blir jättenyfiken, hur ser en margit salin klänning ut egentlingen. Är den bekväm? Hur kommer det sig att du har en sådan - är det istället för kaftan?

Nyfiken kyrksyster

Anonym sa...

Skorna på bilden då tänker jag på Miriam. Så köp något annat.

Miriam W Klefbeck sa...

Pastor Jansson - varför ska jag INTE köpa skor som får dig att tänka på mig? Tycker du jag behöver förnyas, månne :-)

Anonym sa...

...undrar om han är rädd att någon annan skickar bud med dig och överger stilettklackarna en period... ;)

Evas blogg sa...

Kyrkskor har blivit lite av ett begrepp sedan jag gick kyrkans grundkurs. Men du har så rätt, det är av stor vikt att ha sköna kyrkskor (även om man, som jag, bara deltar som frivillig i gudstjänsten).

Anonym sa...

Jag kan tipsa om ett skomärke som heter Naot. De är fantastiskt sköna och tysta. Det finns både med och utan klack!