lördag, juni 18, 2011

Så säger spindelkvinnorna...

"(....)utifrån en fast övertygelse om att Kristus vill att vi ska vara ett, har ett löst sammansatt nätverk bildats av kvinnor i olika åldrar, med olika uppdrag i Svenska kyrkan, både präster, diakoner, förtroendevalda och ”vanliga” gudstjänstfirare, som fått arbetsnamnet Kvinnorna kring Jesus. Vi står i olika fromhetstraditioner och har olika syn och tro när det gäller Svenska kyrkans ordning med prästvigda kvinnor – men vi delar vår tro på Jesus Kristus och vår kärlek till honom. I detta nätverk finns en självklar utgångspunkt i att båda sidors uppfattningar är legitima och att dess respektive företrädare därför bör beredas sådant livsrum som står i överensstämmelse med vad tro och samvete bjuder. Ingen skall behöva känna sig andligen svältfödd utifrån ”andra sidans” preferenser."

Vill du läsa hela texten, finns den i SPT nr 12/2011.

Jag har skrivit om nätverket här och här.

4 kommentarer:

Carolina sa...

Inspirerande initiativ. Allt gott till er!

Jonas sa...

Jag läste det också i SPT, tycker verkligen att det är bra skrivet och ett bra initiativ! Jag hoppas att det är fler kvinnor som är frimodiga och ansluter sig till nätverket!

Miriam sa...

Tackar det detta. Jag hoppas också detta ska växa och bli en glad och kreativ källa till gränsöverskridande samarbete. Risken finns alltid att man blir ännu en bitter motrörelse, men hittills har vi lyckats undvika det, tycker jag!

Anonym sa...

Hela texten finns här:

http://www.frimodigkyrka.se/blogg/2011/06/10/ambetsfragan-kan-man-inte-gora-pa-nagot-annat-satt/