söndag, januari 02, 2011

Om man ska extrabeskatta överviktiga...

...så borde man i rättvisans namn ge nykterister en fet skattelättnad. För alkohol måste väl kosta samhället avsevärt mer än vad överviktsrelaterad sjukvård kostar? Jag menar, det drabbar ju tredje part i en avsevärt större och allvarligare utsträckning?

Att väga för mycket är inte något man väljer helt och hållet själv. Det finns både genetiska och sociala faktorer som spelar in. Dessutom kan du drabbas av livsstilsrelaterade sjukdomar av typen diabetes, hjärtsjukdom och cancer utan att det syns på ditt BMI.

Dessutom - är det något vi vet nu för tiden är hur farligt det är att väga för mycket och leva ohälsosamt. Fett, socker och stillasittande pekas ut som dödsfällor i snart sagt varenda tidning. Ändå är det jättesvårt att hitta motivation och kraft att ändra sina vanor. Jag tror knappast att högre skatt kommer att göra det enklare. Däremot kommer det förmodligen spä på stigmatiseringen av överviktiga som är en bieffekt av alla vällovliga hälsotrender. Och hur hälsosamt är det att människor som redan riskerar sämre hälsa, dessutom går runt och skäms och känner sig som bördor för samhället?

6 kommentarer:

Sofia sa...

"Det är en sak att man som överviktig själv väljer ett liv där man orkar mindre och där min hälsa ständigt är mer utsatt än för en som inte är överviktig. Problemet för alla andra är att vi lever i ett samhalle där vi alltid, till stora kostnader, har valt att stötta alla oavsett de individuella okloka valen", skriver han i bloggen.

Haha, otroligt korkat. Centerpartist. Jag säger det igen: centerpartist.

Allt är en fråga om det fria valet för en dumliberal.

Miriam W Klefbeck sa...

Nu tror jag knappast detta är något utslag av Centerpartistisk ideologi, utan av obunden elitism av det mer korkade slaget.

Och den stora majoriteten liberaler är inte dummare än genomsnittet, vad jag märkt, mitt ibland dem som jag är. Fast jag kanske måste räknas som hemmablind?

Sofia sa...

Om jag hade velat skriva att alla liberaler var dumma skulle jag ju bara skriva liberaler men nu använde jag ju ett sammansatt ord som bestämning på vilken sorts liberal det var fråga om... men den där pajasen är inte ensam om det, nota bene.

Miriam W Klefbeck sa...

Förvisso.

Jonas sa...

Verkligen urbota dumt...ska man då inte extrabeskatta de som har funktionshindrade av olika slag?! Eller det kanske ska sitta någon och bedöma i varje enskilt fall om funktionshindret, fetman eller vad det månde vara är självförvållad?!

Jag tror hon att han druckit för många gin och tonic på balkongen på hotellet i Thailand, ty genomtänkt var det inte.

För övrigt behöver Sverige mer värdekonservativa, inte liberaler..då slipper man om inte annat sådana utspel.

Miriam W Klefbeck sa...

Jag tror faktiskt inte dumhet av det här slaget har att göra med partifärg eller ideologi, utan helt enkelt med bristande emotionell och rationell intelligens. Vilket är som arvssynden - allmänt fördelat över mänskligheten.

Vad Sverige behöver är mer folkvett. Generellt sett.